N. K. Jemisinová: Brána z obelisků (Zlomená země 2)

Tajemstvími opředený orogén Alabastr roztrhl kontinent a způsobil klimatickou katastrofu. Další páté roční období se nyní na Tišině rozbíhá naplno a přeživší lidé se uzavírají do těsných komunit řízených drsnými zákony v naději, že dokážou nastalý chaos a nestabilitu přestát. Nikdo z nich ale netuší, že tohle období nemá nikdy skončit.

Příběh Brány z obelisků úzce navazuje na předešlé události, na rozdíl od Pátého ročního období však sleduje pouze dvě paralelně se odehrávající dějové linky. Soustředí se zejména na osudy Essun, která musela alespoň prozatím vzdát zoufalou snahu o nalezení své unesené dcery Nassun, když našla tolik potřebné útočiště v podzemním spolu Kastrima. Setkává se zde hned s několika neočekávanými přáteli z minulosti v čele s pomalu umírajícím Alabastrem, od něhož se začne zdráhavě učit ve snaze pochopit, co ho ve skutečnosti vedlo k vyvolání konce světa. Postupně odkrývá minulost i nové možnosti využití vlastních orogénských schopností a obrací své oči víc a víc k nebi, kde se už po tisíciletí vznášejí podivné obelisky.

Země jí však vždy znovu připomene, kdo je tady pánem, a Essun se společně s ostatními členy komunity musí vyrovnávat se zhoršujícím se podnebím, hustě padajícím popelem, hrozbou kyselých dešťů i umírající nebo měnící se přírodou na povrchu. Tím nejhorším nepřítelem pro ni však stále zůstávají jiní lidé. Jestliže nezemřou rychle, budou se v budoucnu již neustále potýkat s nedostatkem jídla a v tom okamžiku se pokaždé naplno projevují jejich předsudky a krutost. Své o tom ví i malá Nassun, kterou sledujeme od chvíle, kdy se její otec dozvěděl o nebezpečném daru manipulovat se zemí u zbytku rodiny a následně zavraždil jejího malého bratra. Nassun samotnou však zabít nedokázal, místo toho se vydal hledat místo, na němž by jí údajně mohli orogénie zbavit. Ani jeden z nich ovšem netuší, s kým se ve vysněném útočišti setkají.

Brána z obelisků se od předchozího dílu liší nejen odlišným stylem vyprávění. Soustředí se ještě více na představení Tišiny a jejích obyvatel i různých mocenských skupin. Poskytuje navíc odpovědi na některé palčivé otázky, ale řadu věcí stále pouze naznačuje a s obdivuhodnou lehkostí zařazuje do příběhu množství sci-fi elementů, které ho posouvají úplně jiným a novým směrem. Konstrukce postapokalyptického světa zůstává neuvěřitelně dobře promyšlená, a přestože je velký prostor věnován vysvětlování jeho zákonitostí a historie, příslušné pasáže nejsou nikdy náročné na pochopení ani nudné. Naopak autorka dokáže čtenáře vtáhnout do děje a přinutí ho na vlastní kůži prožívat tragédie spojené s proměnami počasí a cítit veškeré naděje i zoufalství hlavních hrdinů.

Velice různorodé a komplikované postavy ostatně přidávají románu na uvěřitelnosti. N. K. Jemisinová dokazuje, jak brilantně lze pracovat s hrdinkami a že není vůbec na obtíž udělat z nich středobod celé trilogie. Největší prostor je věnován Essun a její dceři, které musí podstoupit velkou proměnu a odhodlat se ke krokům, jež budou mít pro všechny do budoucna závažné následky. Alabastr, strážce Skaffa a především kamenožravec Hoa však k sobě také strhávají pozornost a společně hrají důležité, i když drobnější role v ústředním dramatu, jež se kromě klimatických změn a environmentálních témat zabývá i problémy diskriminace a nesmyslného útlaku a snaží se tím nastavit zrcadlo současné společnosti.

Za jediné nedostatky Brány z obelisků je tak možné považovat její pomalý rozjezd a také to, že se jedná o prostřední díl. Děj se za celou dobu neposune příliš dopředu a autorka se v první řadě stará o to, aby si připravila půdu k budoucímu velkému finále. Chybí rovněž moment překvapení, protože čtenář se již přeci jen vrací do známého prostředí a tentokrát na něj nečeká ani žádné zásadní závěrečné odhalení. Pro někoho může být obtížné zvyknout si na vyprávění z pohledu druhé osoby stále používané u dějové linie Essun, což zde již nedává takový smysl jako u Pátého ročního období. Ovšem i tak se jedná o výjimečnou knihu, která si zaslouží všechnu pozornost i ocenění a je možné ji s klidem doporučit i těm, kteří se obvykle žánrovým titulům vyhýbají.

Originální název: The Obelisk Gate
Nakladatelství: Host, 2019
Překlad: Roman Tilcer