Kim Harrison : Nikdy nezemřít

Literární recenze / 27.6.2011 /

Na Rachel Morganovou se tentokrát valí několik pohrom najednou. Algaliarept na sebe nenechá jen tak zapomenout a v podsvětí Cincinnati se objevil další hráč, který chce moc nad městem uchvátit pro sebe. A to je na jednu čarodějku až příliš.

Když jsem si v knihkupectví vyzvedávala třetí díl Rachel Morganové, trochu jsem se příběhu ukrytému uvnitř obávala. První díl Mrtvá čarodějka přichází byl postaven především na popisech města a postav a představoval velmi líně plynoucí úvod do světa, jenž Kim Harrison ve své verzi Cincinnati vykouzlila. Akci byste v něm těžko pohledali a abych byla upřímná, u knihy jsem se nudila a v sérii jsem dál pokračovat nechtěla. Má náklonnost k urban fantasy mě však přiměla i k přečtení druhého dílu Hodný, zlý a nemrtvý. Opět jsem z nedostatku pořádné akce, jíž se zde objevily pouhé náznaky, byla knihou zklamaná. Proto jsem ke třetímu dílu Nikdy nezemřít přistupovala velmi zdrženlivě. O to víc jsem byla mile překvapena, protože Rachel, a tím pádem ani čtenář, se na žádné stránce knihy nenudí.

V třetím příběhu z Díry ustoupily sáhodlouhé popisy měst, ulic, květináčů a kuchyní rozvíjejícímu se příběhu čarodějky, která se snaží osvobodit od služby démonovi a vyřešit si osobní život, v němž se mísí spory s malým skřítkem, nedorozumění s přítelem, přátelství s živou upírkou, která by doteď kamarádský vztah s Rachel ráda pozvedla na poněkud intimnější úroveň, i fakt, že ji více než velmi přitahuje drzý upír s oblibou v koženém oblečení.

Největší výzvou je ovšem pro Rachel dostát svému profesnímu slovu a ochránit muže, jehož z hloubi duše nenávidí. V boji o moc nad podsvětím je ale vždy lepší stát na straně menšího zla. Zvláště, když menší zlo je ochotno dobře zaplatit – a především vlastní informace o jejím otci. Před Rachel se ovšem na základě zjištěných informací staví otázka morálního dilematu: znamená konat zlo pro zajištění vyššího dobra skutečně něco špatného?

Rozplétá se nám zde pavučina příběhu, který se již nezdá tak jednoduchý a jednoznačný jako na počátku – tedy pouhý popis všedního života jedné cincinnatské čarodějnice. Hlavní hrdinka zjišťuje, že svět, v němž žije, není tak černobílý, jak se jí pod taktovkou Inderlandské bezpečnostní agentury zdálo. Že přátelé mohou zradit a zlosyni nemusejí být zas tak zlí.

Rachel se na každé stránce musí vypořádat s novými výzvami, situacemi, okolnostmi a problémy. Rychlé střídání děje a absence hluchých míst čtenáře pohltí a pustí až dlouho poté, co si přečte poslední slova na posledním řádku knihy.

Takže i pokud vás první dva díly série zklamaly stejně jako mě, určitě to se zrzavou čarodějkou nevzdávejte a sáhněte po třetím dílu. Protože její příběh tentokrát skutečně přináší to, po čem čtenář dobré urban fantasy touží – spletité vztahy, akci, sex i napětí.

Nakladatelství Fantom Print děkuji za poskytnutí recenzního výtisku.

Rozhovor s autorkou