Megan E. O’Keefeová: Pád do chaosu (Protektorát 2)

Majorka Sanda Greevová, persona non grata, nakopávačka zadků a královna nadávek, která jednoznačně velela už první knize, je zpět. Nenechá se ničím zastavit, její statistika přežití začíná konkurovat švábům a nic jí nezabrání v tom, aby bojovala za to, co si myslí, že je správné. Jen se musí včas rozhodnout, zda šlápnout do lejna a jak hluboko.

Největším tajemstvím Primů je ve třicátém čtvrtém století technologie, která se používá k vytvoření mezigalaktických bran a skrývá se v hlavách Strážců. K Sandině smůle se do popředí zájmu dostává také její hlava (co by naopak ona dala za to nakouknout do hlav ostatním), měla by se schovat a smýt z rukou krev na polozapomenutém měsíci v soustavě Atrux. Jenže tam nenajde odpověď na to, proč má v hlavě tikající bombu. Ve druhém díle trilogie Protektorát je rčení, že všechno je jen v hlavě, dovedené k dokonalosti.

Sanda se rozhodla následovat záhadné souřadnice ve své hlavě, a tak potřebuje kromě bitevníku (bez něj by nebyla kompletní) a spolehlivé posádky i plán – a ten se neustále přizpůsobuje měnícím se okolnostem. Jenže důvěřovat může jen svým instinktům a své milující rodině, protože nikdy neví, odkud přijde rána, a vztah s chlapem, kterého vycvičila v citové manipulaci nejlepší špionážní organizace ve vesmíru, tomu nepřidá.

Tomas Cepko byl další vůdčí postavou, a když mu agentura Nazca přitáhne vodítko, rychle opouští Sandu. Lži a jen samé lži. Tomas je bezesporu mistrem manipulací, ale sám má hlavu v tygří tlamě, proto chce věřit, že alespoň k jeho lásce bude vesmír milosrdný. Biran Greeve, Sandin bratr, Strážce, Mluvčí a člen Protektorátu, není jen sestřinou pozemní podporou jako v Rychlostní zbrani, ale nyní je i aktivním tvůrcem mezigalaktických mocenských vztahů. Odmítá se nechat zatáhnout do války a zdá se, že je více než schopen přežít v bezohledné vrcholné politice. Aby si zachoval duševní zdraví, musí si vytvořit nějaké citové vazby a o to se také snaží.

Ve druhém díle Protektorátu se konečně dějové linie propojují a zdánlivě nesouvisející příběh grottské krysy Jules, který čtenáři sledovali z její perspektivy, se konečně potkává s ostatními. Jenže další otázky se objevily: kdo z hrdinů je jen pouhou figurkou na šachovnici, kdo hru naopak vede a dokáže některá z loutek sebrat odvahu a přestřihnout vodící provázky?

Jednoznačně největším loutkářkou je sama autorka. Nejenže formuje vlastní umný konstrukt, který se mění podle potřeb příběhu, a někdy zapeklitou situaci vyřeší zázrakem, ale má moc donutit čtenáře někoho nenávidět, jinému fandit a ty pocity přehodnocovat. K již známým protagonistům přidává nové, ať už na jakékoli straně spektra, a tak je představen i hlavní padouch a jeho přisluhovači. Postavy jsou to, oč tu běží, vše na nich stojí a s nimi i padá do stále většího zmatku.

Pád do chaosu nese, snad ještě víc než Rychlostní zbraň, známky ženského rukopisu, vždyť lidé (i ne-lidé) a jejich vztahy jsou zde alfou i omegou, což nebývá v klasické space opeře zvykem. I když se vše odehrává v daleké budoucnosti, z příběhu je jasně cítit kulturní podtext jednadvacátého století, a to nejen kvůli takové drobnosti, jako je přídavné jméno „kompostovatelné“ před slovem kelímky. Zdůrazňovat ekologii v situaci, kdy se lidstvo šíří vesmírem přes stovky bran jako mračna kobylek plundrujících galaxie, je pokrytecké. V textu je nápadné i téma LGBTQ. Všechny vedoucí pozice zastávají ženy, převažují homosexuální svazky, někteří jedinci se identifikují jako nebinární neuta, o barvě pleti ani nemluvě. Třešničkou na dortu je invalidita hlavní hrdinky – a teď je to kompletní, společenská objednávka splněna. Jistá paralela s naší současností je i v mezigalaktické globalizaci, kdy stačí jeden lokální kolaps a celý Protektorát padá do chaosu.

Musím ocenit krátké kapitoly, linie se pravidelně nestřídají, a tak děj plyne chvílemi kontinuálně a jisté plus je, že se ještě zmenšil prostor vyhrazený Jules. I když Megan E. O’Keefeová neopakuje události předešlého dílu, z jednoduchého textu se jasně vynořuje fungování světa, jeho obyvatel i hrdinů a jediné, oč by byl čtenář ochuzen přeskočením prvního dílu, je symbiotický a břitce vtipný vztah člověka a chytré lodě. Dokonce by šlo naskočit do druhého dílu v polovině, protože zajímavé a šokující události se odehrají na zbytku stran. Kniha je tak objemná, že hrozí nebezpečí, že netrpělivý čtenář nevydrží do konce, a to by byla škoda.

Zloduch s neskutečnými schopnostmi se teprve rozehřívá, otázek zbývá také dost (podaří se Sandě narvat džina zpátky do lahve?) a hlavně se z obyčejné kukly klube atraktivní motýl a zvlášť kvůli němu stojí za to si počkat na poslední díl.

Vydal: Host, 2023
Překlad: Aleš Drobek
Počet stran: 600