Samantha Shannon: Bledý snílek a Píseň úsvitu

Patříte mezi fanoušky série Kostičas od Samanthy Shannon? A nemůžete se dočkat pátého dílu? Tak přesně pro vás jsou tu dvě novely k sérii – Bledý snílek a Píseň úsvitu.

Bledý snílek sérii Kostičas předchází a zachycuje Paigeiny začátky u gangu Sedmi ciferníků. Paige Mahoneyové je šestnáct, neumí svůj výjimečný dar krajinochodectví používat, dělá nudnou administrativu a touží vidopánovi Jaxonu Hallovi dokázat, že si zaslouží být skutečnou členkou gangu. Nakonec dostává úkol v terénu, protože musí najít zdivočelého ducha ženy, která zemřela před třemi stoletími a zabila jinou dívku, z níž se také stal poltergeist.

Novela Bledý snílek z roku 2016 má detektivní linku a je napsaná velmi čtivě a poutavě. Nicméně by neškodilo, kdyby ji Samantha Shannon víc propracovala, prohloubila a taky prodloužila.

Píseň úsvitu z roku 2020 chronologicky patří mezi třetí díl A zrodí se píseň a čtvrtý díl Když spadne maska. Paige a Strážce jsou v Paříži, a zatímco čekají, až je kontaktuje někdo z organizace Domino, Paige se pokouší vzpamatovat z věznění a mučení. A taky se začíná zase pomalounku sbližovat s Arcturem Mesarthimem a během toho vzpomíná na začátky jejich spojenectví v trestanecké kolonii První Šeol. Právě prolínání současnosti s jejich setkáním v Prvním Šeolu ukazuje zajímavé paralely v jejich vztahu.

Samantha Shannon Písni úsvitu dokazuje, že se vypsala (přestože už Kostičas byl po literární stránce velmi povedený) a že i v krátkém literárním útvaru dokáže zdařile budovat působivou atmosféru a barvitě popisovat jak prostředí, tak zdánlivé maličkosti.

Přiznám se, že mi v Písni úsvitu největší problém působily právě flashbacky z prvního dílu Kostičas. Jednotlivé díly totiž vychází s tak dlouhými pauzami, že se mi u prvních třech dílů pokaždé podařilo zapomenout, co se v nich stalo, a těžko se mi v sérii navazovalo. Ani v Písni úsvitu tomu není jinak, protože Paigeiny vzpomínky na První Šeol nezahrnují pouze Strážce, ale také Liss, Juliana nebo orákulum Davida.

Píseň úsvitu je na rozdíl od Bledého snílka, který má nosnou zápletku, spíš úlitbou fanouškům, pro které je ve čtvrtém dílu Když spadne maska málo Paige a Arctura. Bohužel ani jedna novela sérii Kostičas nijak nerozšiřuje a neprohlubuje. Pokud si Bledého snílka a Píseň úsvitu nepřečtete, na pochopení nebo prožitek ze série Kostičas to nebude mít žádný vliv. Nicméně věřím, že fanoušky obě novely beztak potěší, protože Samantha Shannon umí psát a proluky mezi jednotlivými díly jsou tak dlouhé, že jsme vděční za každý střípek z téhle populární série.

Vydal: Host, 2023
Překlad: Kateřina Hajžmanová
183 stran / 329 Kč