Když spadne maska – zatím nejlepší díl série Kostičas

Samantha Shannonová je talentovaná spisovatelka a ve čtvrtém díle série Kostičas přináší skvěle propracovaný příběh plný nápaditých detailů, který vás od začátku pohltí.

Paige Mahoneyové, Kmotryni  Vidořádu, se podařilo uniknout ze scionského vězení a dostat se do Paříže, kde působí jako agentka v organizaci Domino. Jejím prvním úkolem je zmocnit se pomocí svých schopností krajinochodkyně těla Luce Frère Ménardové, manželky Velkého francouzského inkvizitora, a zjistit, proč mezi Georgesem Benoîtem Ménardem a londýnským inkvizitorem Frankem Weaverem vládne napětí a nechuť ke spolupráci.

Na Paige si mučení ve scionském vězení vybralo krutou daň. Je fyzicky i psychicky slabá a neovládá pořádně své schopnosti krajinochodkyně. I přesto pátrá na vlastní pěst, snaží se kontaktovat pařížské podsvětí a zajistit si spojence v boji proti autoritářskému režimu Scionu. Má totiž v Paříži ještě vlastní misi – zjistit, kde se nachází trestanecká kolonie Druhý Šeol, a zničit ji, i když to znamená riskovat život. Navíc teprve nedávno jako zázrakem utekla ze spárů Scionu.

V románu najdete spoustu akce, tajemství, překvapivých zvratů a odhalení. Vaši přátelé mohou být ve skutečnosti zrádci, vaši nepřátelé se stát vašimi spojenci a mnozí mohou hrát dvojí hru. Autorka je skvěle obeznámená s Paříží i jejím okolím a dokázala ji v dystopické podobě věrohodně popsat a vybudovat tak skvělou atmosféru. Dramatičnost mírně odlehčují střípky humoru a trocha romantiky. Paige totiž do Paříže doprovodil Arcturus Mesarthim zvaný Strážce a ti dva mají možnost konečně si všechno vyříkat, pořádně se poznat a také se znovu sblížit, i když není zřejmé, jestli o to Strážce stojí.

Samantha Shannonová do textu promítla také své znalosti francouzštiny. To byl ale pro mě kámen úrazu. Ocenila bych, kdyby se v českém vydání nacházely poznámky s překladem. Nicméně překladatelce Lence Kapsové musím složit poklonu, protože na této knize odvedla obrovský kus náročné práce a výsledek je perfektní.

Když spadne maska se dá překvapivě číst bez rereadingu předchozích třech dílů. U série Kostičas mi vždycky vadily dlouhé pauzy mezi vydáními, protože jsem si nepamatovala jednotlivé detaily, a nedokázala si proto příběh naplno užít. Překvapilo mě, že u čtvrtého dílu jsem tenhle problém neměla, protože se četl prakticky sám, hladce plynul a já si to neskutečně užívala. Navíc se na konci knihy nachází obsáhlý seznam jednotlivých postav a slovníček pojmů, který orientaci v ději a postavách hodně usnadňuje.

Ze Když spadne maska mi doslova spadla brada. Nemohla jsem si lépe vybrat knihu, se kterou začnu rok 2023. Zatím se pro mě stala nejlepším dílem ze série Kostičas. Uvidíme, jestli ji autorka v dalších třech plánovaných dílech dokáže trumfnout. Akorát po tom šíleném cliffhangeru na konci bude to dlouhé čekání na pátý díl k zbláznění.

Vydal: Host, 2022
Přeložila: Lenka Kapsová
Počet stran: 623 stran