Kendare Blake: Temné královny Fennbirnu

Nedlouho poté, co se uzavřel příběh královen v sérii Tři temné koruny, vyšla k tomuto příběhu doplňková kniha. Obsahuje dvě novely dějově předcházející událostem nástupnického roku elementálky Mirabelly, naturalistky Arsinoe a travičky Kathariny. Stojí za to si Temné královny Fennbirnu přečíst?

První novela Mladé královny sleduje dětská léta královen Arsinoe, Mirabelly a Kathariny. Začíná narozením trojčat, popisuje první společné roky strávené v Černé chatě a rozdělení sester v den odchodu, kdy si každou do jiného koutu ostrova odvedly rodiny elementálů, travičů a naturalistů. Tento příběh je spíš takovým bonusem pro fanoušky tetralogie Tři temné koruny. Dozvídáme se podrobnosti o událostech, které se odehrály před nástupnickým rokem. Například o začátcích přátelství Arsinoe, Jules a Josepha a o veliké chybě, která na dlouhé roky poznamenala jejich životy. O tom, jak překvapivě těžký život měla favorizovaná královna Mirabella kvůli síle svého daru. A jak naopak Katharina se svým žalostným nadáním pro jedy překvapivě silně bojovala o své místo mezi traviči.

Druhá novela Královna věštkyně se věnuje Elsabet, která je často zmiňována i v sérii Tři temné koruny. Podle historických pramenů tato královna ve svém šílenství nechala vyvraždit tři celé rody. Od té doby ve Fennbirnu každou královnu s darem jasnovidectví bez milosti usmrtili ihned po narození. V tomto vyprávění se dozvídáme, co předcházelo pádu nepříliš krásné, ale nesmírně silné královny, která si postojem k panování nadělala mnoho nepřátel. Také se vysvětlí, proč dokázala předvídat své vítězství v boji o korunu, ale nikoliv svůj pozdější pád.

Na doplňující knihy k ukončeným sériím se právem pohlíží s opatrností, protože ne vždy mají čtenářům co nového nabídnout a autoři se jimi pouze vezou na slávě knih, které dříve sklízely úspěch. Temné královny Fennbirnu k nim naštěstí nepatří. Mají v sérii svoje místo a rozhodně mají co říct. Kendare Blake v nich dokázala, že umí psát i krátké příběhy poutavě, dokonce jí tato forma svědčí, protože nezabíhá do delších popisů a nudnějších pasáží. Naopak dovede snadno vzbudit emoce i šokovat během pár stránek. Čtenáře, kteří četli sérii pozorně, do všech nastražených pastí asi nelapí. Každopádně něco nového, co doplní dílek do skládačky, tu najde každý.

Přestože dějově kniha Temné královny Fennbirnu sérii předchází, nedoporučuji s ní četbu Tří temných korun začínat. Řeší se v ní totiž klíčové informace a události, které by vás později připravily o nejedno překvapení.

Vydal: Fragment, 2022
Překlad: Alžběta Kalinová
240 stran / 299 Kč