Chuck Wendig: Kniha nehod

Na první pohled je Kniha nehod typický příběh točící se kolem domu, ve kterém straší. Ve skutečnosti ale na čtenáře čeká nápaditá směs hororu a temného thrilleru se sci-fi elementy.

Sériový vrah Edmund Walker Reese zabil čtyři dívky, než se ho policii podařilo dopadnout. Nyní čeká na popravu, ale stále se odmítá vzdát své posedlosti čísly. Výpočty si mumlá i na elektrickém křesle a potom se stane něco neobyčejného…

O desítky let později se filadelfský policista Nate Graves dozvídá, že jeho otec, se kterým se roky neviděl, umírá na rakovinu a chce mu odkázat dům na venkově. V tom domě Nate vyrůstal a nemá na něj právě nejlepší vzpomínky, a to i v souvislosti s násilnickým otcem. K celé záležitosti se proto zprvu staví odmítavě, ale jeho žena Maddie ho přesvědčí, že odchod z velkého města a nový start bude pro jejich rodinu to nejlepší. Přidá se k ní i jejich patnáctiletý syn Oliver, který to nemá kvůli své empatii ve škole právě lehké a ocenil by klidnější prostředí. Je tedy rozhodnuto a Gravesovi se stěhují do Bucks County v Pensylvánii, místa proslaveného parkem Bludné balvany, kde Reese před lety zabíjel.

Zpočátku jde všechno dobře. Rodina se pomalu zabydluje, Nate získává práci u zdejší lesní správy, Maddie si zařizuje na pozemku u domu umělecký ateliér a Oliver poznává ve škole nové přátele. Jenže netrvá dlouho, a kolem všech tří se začnou dít zvláštní věci. Nate vídá ducha svého otce, Maddie při tvorbě začíná mít výpadky paměti a Oliver se setkává s tajemným Jakem, o něco starším klukem, který podle vlastních slov ovládá temnou magii. I přesto se však v domě rozhodnou zůstat a čelit všemu společně. Jenže události začínají eskalovat a oni rychle přicházejí na to, že tady nemusí jít jen o jejich rodinu, ale dost možná o osud celého světa.

Kniha nehod se dá v tom nejlepším slova smyslu přirovnat ke starším dílům Stephena Kinga. Středobodem je tady malé město s bohatou a děsivou historií, obklopené lesy a zvláštní atmosférou. Nejedná se v podstatě o nic originálního, ale Wendigovi se v románu povedlo zkombinovat správný mix žánrů, zahrát na strunu literární nostalgie a zároveň zůstat svůj a zasadit celý příběh do jasné současnosti se všemi aktuálními problémy, s nimiž se Spojené státy právě potýkají. Jde o psychologický horor, který nenahání ani tak hrůzu, jako se spíš plíživě dostává pod kůži a při čtení ve vás pomalu vyvolává stupňující se pocity nejistoty a neklidu.

Autor se zabývá opravdu závažnými tématy v čele s domácím násilím a v díle se vyskytují poměrně hodně explicitní scény. Nikdy tam ale nejsou jen proto, aby šokovaly. Každá taková scéna má v příběhu své místo a Chuck Wendig je používá k tomu, aby upozornil na problematiku generačních traumat, toxické maskulinity a zdůraznil důležitost empatie, důvěry a pevných rodinných vztahů. Témat je tu opravdu hodně, možná až příliš, protože ne vše, co autor nakousne, má později v úmyslu i více rozvinout, a to přestože má Kniha nehod téměř pět set stránek.

Román je řemeslně dobře napsaný, dělí se do krátkých kapitol, a čte se proto opravdu snadno. Pomáhá mu i skutečnost, že všechny postavy – přestože nemusí být vždycky kladné – si dokážou snadno získat čtenářovy sympatie, jsou komplikované, realistické a jejich střídající se úhly pohledu vůbec nenarušují plynulost vyprávění, ale naopak mu dodávají potřebnou dynamiku.

Potíž ovšem spočívá v tom, že je Kniha nehod zbytečně rozsáhlá. Nebyl by problém z ní třeba stovku stránek prostě vypustit a vyprávění tím urychlit. Závěr je perfektní, poslední věta patří k nejlepším, co jsem kdy četla, ale než jsem se k ní dostala, trvalo to příliš dlouho.

Kniha nehod přesto patří k výborným románům, které umí zaujmout příběhem i přinutit k zamyšlení. Rozhodně si zaslouží pozornost nejen fanoušků hororového žánru.

Vydal: Laser, 2023
Originální název: The Book of Accidents