Dana Beranová: Zpěv straky

Dana Beranová vypráví o dobrodružstvích čarodějky, jež náhodně přišla k léčitelským schopnostem a snaží se je využít k péči o obyčejné lidi, kteří trpí špatnými a ještě horšími rozhodnutími panovníka.

Čarodějnice Berenika s dcerou Henrietou míří do kláštera Milosrdných, řádu léčitelů, kde plánuje prozkoumat zásoby, které tam zbyly po vojenském útoku. Henrietě je pouhých třicet tři let, což je na čarodějnici docela málo. Její matka ji ze svého vlivu nehodlá vyvázat dřív než ve stu letech. Do té doby je její dcerou, služkou, otrokyní i učednicí. Berenika míří vyplenit klášterní lékárnu, aby získala byliny a jiné vzácné suroviny. Henrieta se zatím vydá na průzkum a objeví v klášteře tajnou skrýš s umírající stařenou. Ta předá Henrietě své léčitelské schopnosti a znalosti, ale na oplátku si vyžádá slib, že je čarodějnice bude využívat ku prospěchu a zdraví ostatních. Až příliš pozdě mladá čarodějnice zjišťuje, že uzavřela dohodu se samotnou velmistryní řádu Teristou.

Dohoda s Teristou pomohla Henrietě, nově známé jako Henika, aby se vymanila z Bereničina vlivu, ale část jejích magických schopností zmizela a část se změnila. Nově bydlí ve městě a jejími novými sousedy jsou kovář Tebor, jeho žena Alina, královna všech drben, a jejich tři synové. U nich má čarodějnice – léčitelka ustájenou svou klisnu Potvoru a od kovářových tří synů získá i mladou straku Trdlo, která není obyčejným opeřencem. Mezi tím vším Henika vyráží uzdravovat. Jednou do prosté chalupy a jindy na markraběcí sídlo. Království nemá totiž dostatek léčitelů. Jejich řád utrpěl značné ztráty, podporováni jsou vojenští felčaři a většinový lid trpí. Henika nepatří ani k jedné ze stran a její mise je jednoduchá. Pomáhat a léčit.

Povídková sbírka Zpěv straky se odehrává ve fiktivním, středověkem inspirovaném světě. Kromě čarodějů, mágů, příšer či draků v něm není nouze o politické ani božské intriky. Všechno začalo na královském dvoře, na pravidelném setkání devíti, kdy král pořádá tajnou poradu se čtyřmi markrabaty a čtyřmi zástupci církevních řádů (Stateční, Milosrdní, Moudří a Nadaní), kteří uctívají staré bohy. Na poslední schůzku dorazí za duchovní velmistry pouze Bakir od Statečných. Podaří se mu krále přinutit ke zrušení Moudrých a Nadaných, vždyť ti nedokážou zajistit říši nová území a bojovníky, ale učí nesmysly – jako umění a vědy. Šanci mají jen Milosrdní, kteří provozují lazarety a lékárny. Tím začíná úpadek království, zničení řádů, Pád Tří, tragédie mnoha lidí a hněv bohů.

Zpěv straky od Dany Beranové je povídková sbírka o sedmi povídkách, které jsou proloženy krátkými mezihrami a na počátku na konci předehrou a dohrou. Celá sbírka působí uceleně, protože jednotlivé příběhy spojuje víc než postava Heniky. Zároveň je znát, že autorka příběh neuzavřela, ale kdykoliv se k postavě čarodějky léčitelky může vrátit.

Henika není akční hrdinka, nesnaží se spasit celé království, pomáhá individuálním lidem, jejichž životy skrývají různé více či méně propletené příběhy. Občas k nějakému boji přičichne víc, než je zdrávo, ale většinu času se snaží používat zdravý rozum, léčitelské nadání nebo magii. Někdy se rozhoduje dobře, jindy špatně a někdy zkrátka nic jako dobrá nebo špatná volba neexistuje.

Dana Beranová nezapřela, že pracuje ve zdravotnictví, a při psaní využila životní zkušenosti. Její hrdinka si už něco zažila, ale nechybí jí energie pouštět se do nových dobrodružství. Zpěv straky patří k zajímavým knihám a rozhodně stojí za to si jméno autorky zapamatovat.

Vydal: Host, 2022
Vazba: vázaná s přebalem
Počet stran: 232