Petra Stehlíková: Nasterea (Naslouchač 3)

Cesta Duvalským pohořím zavedla Ilan až do podzemní chodby, kudy s největší pravděpodobností procházel i Karim Amarisjký, první faja sklenařů. Co Ilan čeká za třepetající se reteou? Dokáže jí bez újmy projít?

Svět je po dávné válce rozdělen, a to v mnoha ohledech. Retea, štít ze silového pole, který brání proniknutí jedovatých mračen do obyvatelné části země, však není jedinou dělící rovinou. Proti sobě také stojí sklenaři a lidé z nížin, kteří pro sklenaře mají jediný úkol – těžit sklenit.

Sklenit je velmi žádaný nerost obsahující energii, používaný k mnoha účelům, ale hlavně je jediným prostředkem, jak udržet reteu v chodu. Těžba a zpracování sklenitu však sklenařům škodí na zdraví a další generace se rodí čím dál více zdeformované. Sklenaři nesmí umět číst ani psát, přežívají v ghettech a jejich historie se kvůli ústnímu podání a zkracujícímu se věku dožití pomalu vytratila.

Ilan pochází ze sklenařského ghetta a již od narození je malou rebelkou proti současnému řádu. Narodila se jako dívka bez jakéhokoli poškození sklenitem a jejím osudem se měly stát v době dospělosti nory, v nichž by poskytovala potěšení vojákům a rodila další sklenaře. Její matka ji však od mala vydávala za  chlapce, který svá postižení musí schovávat pod předepsaným oděvem. U Ilan se projevil dar vnímat zvuk sklenitu, a proto byla poslána, jako jiní chlapci s tímto darem,  aby se vyučila na brusiče.

Tak se dostala k pětadvacítce bojovníků, kteří putují mezi sklenařskými městy a nastolují ve světě pořádek. Na cestách měla možnost nahlédnout do tajemství nejen jednotlivých členů pětadvacítky, ale i událostí, které sahají hluboko do minulosti. Jedním z nich je staré proroctví, jež se nalézá na starých malbách a kdosi ho píše sklenařskou krví na zdi sklenařských měst. A zpoza retey se mezitím vynořují čím dál častěji nasterey, smrtící bytosti, které začínají útočit na města a karavany blízko bariéry. Omstakland je právě pod útokem nastereyí a Ilan následuje rozluštěný vzkaz, který ji zavedl hluboko pod Duvalské pohoří za bariéru.

Ilan sama ztracená ve tmě nakonec odkrývá další tajemství. Co jsou nasterey zač? Co všechno je v krajích zamořených jedovatými mraky ukryto? Co skrývá staré proroctví?

Pět srdcí tluče v podzemí,
pět životů čeká na probuzení,
pět fajů svou smrtí násilnou,
pět bran k poznání otevřít pomohou.

Petra Stehlíková (*1976) má kromě třech dílů knižní série Naslouchač na svém kontě i další knihy. V roce 2012 vydala samonákladem trilogii Susan Smithová a první díl zatím dvoudílné série Eriel. Knihy Naslouchač a Faja začaly na pokračování vycházet v online šuplíku Bez-hranic v roce 2014. V roce 2016 se Naslouchače ujalo nakladatelství Host.

V Nasteree Ilan z malé holky putující po boku pětadvacítky povyrostla a i její povaha se s věkem a trochou volnosti změnila. V knize jsou představeny příběhy členů pětadvacítky, jejich libůstky i cesta, která je přivedla ke sklenitovým duvalům a členství v elitní skupině. Autorka poodhalí i krapet o nastereách, bytostech pocházejících z druhé strany retey.

Kniha začíná prologem, který nastíní věci budoucí a čtenáři nažene strach o Ilan. Po pár stránkách se v první kapitole děj přesune přesně do bodu, kde skončil předchozí díl Faja, a sleduje kroky Ilan duvalským podzemím. První třetina knihy je velmi pozvolná, poté se rozběhne a závěr knihy je hotový sešup.

Nasterea přináší do série Naslouchač další prvky, které změnily moje vnímání příběhu. Děj ubíhá jiným směrem než doposud a obávám se o smysl pokračování. Zatím jsem příběh brala jako postapokalyptický, v němž lidé zapříčinili zničení známého světa a vlivem záření se svět přetvořil v něco nového, ale stále ovlivněného fyzikálními zákony. Nyní do děje ale zasahuje více mystična, které všechno mění.

Snad má Petra Stehlíková svět Naslouchače dobře promyšlený a příběh bude i nadále držet pohromadě. Román Nasterea je velmi čtivý a originální, stále jsem zvědavá na další pokračování, protože si série drží mou pozornost.

Vydá: Host, duben 2021
Počet stran: 501
Cena: 429 Kč