Petra Stehlíková: Faja

Vydejte se s mladičkou odvážnou Ilan a bojovníky pětadvacítky zpátky do drsného sklenařského světa i do moderních měst v nížinách a zažijte fantastické dobrodružství.

V Naslouchači Petra Stehlíková představila dystopickou budoucnost na úpatí Uralu, kde sklenaři dolují nerost, jenž rozdělil svět na ty, kteří využívají jeho energii a žijí v blahobytu, a na ty, kteří vykonávají otrockou práci a jimž sklenit přináší nemoci, zohyzdění a smrt. Takto byl svět rozdělen po válce, kterou vyvolal boj o lutomin – látku ze sklenitu, jež prodlužuje život.

Třináctiletá nadaná naslouchačka Ilan několik měsíců doprovázela obávanou pětadvacítku po městech v Duvalském pohoří a teď se ocitla za skárou, na území nepřítele – ve vyspělých městech v nížinách. Pětadvacítka jsou ti nejlepší bojovníci, kteří chrání obyvatele nejen před lupiči, ale především před nastereami, zmutovanými stvůrami z východního, jedem zamořeného území za bývalým Uralem, na němž nyní stojí sklenitový štít. Do města Olympus v Středozemním moři si bojovníci přijeli odpočinout, jenže kapitán pětadvacítky čelí kritice mocných za to, že přivedl sklenařku Ilan s sebou, když navíc nosí plášť a masku.

Brzy se však musí do Duvalského pohoří vrátit, protože nasterey jsou čím dál vychytralejší a připravují na lidi nebezpečné pasti. Naštěstí je Ilan všímavá a nápaditá a neváhá pomoci sklenařům, ani lidem z nížin, když jde o život. Přestože je naštvaná a zlobí se na kapitána Joela, že jí o sobě neřekl celou pravdu, nedokáže bezcitně přihlížet utrpení. Proč však nasterey útočí jen na lidi z nížin, a ne na sklenaře? A proč se na zdech sklenařských měst objevuje tajemný nápis psaný krví naslouchačů? I na to se snaží Ilan přijít.

Ilan je stále ta statečná dívka, vydávající se kvůli vlastnímu bezpečí za chlapce, jak ji čtenáři poznali už v prvním díle Naslouchač. Vyučená brusička, jejíž nadání pětadvacítka potřebuje, aby jim měl kdo brousit duvaly, dokonalé meče z čirého sklenitu. Bojovníci ji přijali mezi sebe, přestože je občas trucovitá, drzá a náladová, vzhledem k pubertálnímu věku jí to však člověk musí odpustit. Její vztah k pětadvacítce je jako na houpačce – občas si připomene, že je sklenařka, a vidí v nich nepřátele, jindy je ráda za jejich přátelství. Jak postupně dívka odhaluje tajemství o kapitánovi, stává se zatrpklejší, při neustále hrozícím nebezpečí v Duvalském pohoří se však prokazuje i její bystrost, odvaha a obětavost.

Zatímco v prvním díle provedla autorka čtenáře po špinavých sklenařských městech, tentokrát mu hned na začátku knihy ukazuje zalidněnou metropoli Olympus se všemi technologickými výdobytky moderní doby. I když ani zde není nouze o napínavé situace, v nichž se zvědavá hlavní hrdinka ocitá, větší dobrodružství se rozjíždí až zase s návratem do sklenařského světa, v němž se čas v podstatě zastavil a připomíná středověk.

Petře Stehlíkové se v Naslouchači podařilo vystavět fascinující, přesto uvěřitelný svět, a ve Fajovi z něj odhaluje mnohem víc. Zároveň však přibývají i tajemství, která udržují čtenáře v napětí a nutí ho obracet stránky a bojovat o dech spolu s mladou hrdinkou. Tempo příběhu je zpočátku pomalejší, s přibývajícími dobrodružstvími však získává potřebný spád. Napomáhá k tomu i čtivý styl, vyvážená kombinace popisných částí i dialogů a vyprávění v první osobě. I tentokrát najdeme v závěru knihy slovníček pojmů, těch nových však oproti minulému dílu není tolik (ale je trochu škoda, že ty z prvního dílu nejsou ve slovníku zopakovány).

Faja je dobrodružný, napínavý a čtivý příběh z barvitě vykreslené postapokalyptické budoucnosti na naší Zemi, v němž se mísí magie i vyspělé technologie, a s hrdiny, které si přes jejich nedostatky zamilujete. A tak nezbývá než se těšit, jaké nástrahy si pro Ilan, kapitána a pětadvacítku připraví Petra Stehlíková příště.

Vydal: Host, 2017
Obálka: Andrej Nechaj
440 stran / 349 Kč