Netvora 4 – Maika Půlvlčice je přece jen vyvolená

Na prozatím poslední česky vydaný díl hororového komiksu Netvora, který ve světě sklízí jednu za druhou, jsme si museli – nejspíš i kvůli covidu – dlouho počkat. Návrat do světa arkaniků se protáhl na dva roky. Vyplatilo se to čekání?

Maika spolu s Korvinem hledají unesenou lištičku Kippu a cestou se střetávají s následky proniknutí starého boha do jejich reality. Zpráva o zkáze Pontu se pomalu šíří, ale všechny zbrojící strany se stále připravují na válku mezi sebou, místo aby vzhlédly k obloze, kde se pokoušejí osvobodit mnohem horší mocnosti. Maika i bůh Zinn, který s ní sdílí tělo, se dozvídají nemilé střípky ze své minulosti, které budou utvářet jejich budoucnost. Společně se dostávají na Dvůr krve k tajemnému lordu Doktorovi, vůdci nového, tajně vzniklého společenství, které je zřejmě na nadcházející střet vybavené daleko lépe než všichni ostatní.

Rovnou na úvod vám vřele doporučuji přečíst si předchozí tři díly, protože jinak hrozí, že se ztratíte už v první kapitole. Netvora je příběh náročný na udržení pozornosti – historie světa, jeho vznik, který hraje i nemalou roli v jeho současnosti, velké množství soupeřících stran, víc postav, než by jeden spočítal… to všechno vytváří dohromady monumentální vyprávění, v návalu informací je ale velice snadné se utopit.

Netvora je po příběhové stránce velice komplexní a složitá záležitost a je fascinující sledovat, jak se jednotlivé linky propojují a vzájemně ovlivňují. Zároveň však s každou další kapitolou přibývá nových otázek a náznaky, které Marjorie Liu sem tam trousí, ani zdaleka nejsou dostatečně uspokojivé. Netvora tak zůstává stále v mnoha ohledech tajemná jak hrad v Karpatech a nezbývá než doufat, že aspoň sama autorka ví, kam to celé směřuje.

Silnou stránkou komiksu jsou stále emoce a atmosféra. Věci, které jsou – nebo naopak nejsou – řečeny jen tak, jako by se nechumelilo, drobnosti, kterých si možná na první pohled v některých panelech nevšimnete… to vše se vám dostane snadno pod kůži. Vyprávění obsahuje dokonale vyvážené melodrama s patřičnou mírou patosu, a tak vám z nejedné scény přeběhne mráz po zádech.

Ve čtvrtém svazku Vyvolená ovšem pokulhává výtvarná stránka. Sana Takeda za kresbu získala nejednu cenu (zmiňme například Hugo, British Fantasy Award nebo Cenu Willa Eisnera, která je pro komiksové tvůrce něco jako svatý grál). Vizuál, který Netvoře vtiskla, je osobitý a originální. Nicméně už koncem třetího svazku Azyl je jasně znát, že pomalu upadá. Těžko říct, co je toho příčinou, ale detailně propracované panely, z nichž místy až přecházel zrak, jsou čím dál častěji minulostí. Kresba se zdá uspěchanější, postrádá dřívější detaily a místy je vyloženě odfláknutá. Což hodně zamrzí, protože právě kresba byla tím, co člověku v předchozích komiksech na první dobrou učarovalo. Nechme se překvapit, jak se s tím Sana Takeda popere v dalším svazku.

Netvora je hororově laděný příběh plný složitých intrik, zrad a bezmoci. Odehrává se v originálních, výtečně vykreslených kulisách a je zabydlen mnoha zajímavými postavami. Jeho složitost je prozatím přiměřená a po řadě jiných, přímočarých vyprávění i vcelku příjemná. Snad se brzy dočkáme dalšího svazku, aby se pak do tohohle rychle jedoucího vlaku dalo naskočit o něco snáz.

Vydala: CREW, 2021
Překlad: Filip Škába
Tisk: barevný