Petra Stehlíková: Naslouchač

Už jste o Naslouchači slyšeli, ale netušíte, jestli dát šanci nové české autorce (před Naslouchačem publikovala jen samonákladem) a jejímu fantastickému světu? Třeba vám následující slova pomůžou se rozhodnout. Ale už předem prozradím, že mě kniha velmi příjemně překvapila.

V Naslouchači Petra Stehlíková představuje tři sta let vzdálenou budoucnost, v podstatě postapokalyptický svět na úpatí pohoří Ural, kde po mezikontinentální válce v 21. století musel být vybudován po celém pohoří štít. Ten chrání západní území před jedovatými mračny z východu, kde je země zamořená a zničená. Štít byl vytvořen ze sklenitu, nově objeveného nerostu, který se na Uralu, nyní pojmenovaném Duvalské pohoří, těží. Sklenaři, kteří sem kdysi přišli z Rumunska, tu žijí v područí takzvaných „lidí z nížin“ a v podstatě jako otroci pracují v dolech a bydlí ve špinavých ghetech. Jejich svět drsnými podmínkami připomíná středověk, jelikož sklenit brání fungování elektřiny i jakýchkoli pokrokových technologií.

V jednom takovém ghetu ve městě Amárie se narodila i hlavní hrdinka Ilan. Matka při jejím narození zatajila, že jde o dívku, a kvůli jejímu bezpečí ji vydává za chlapce. Jinak by jako fyzicky nepostižená (sklenaři se většinou rodí s fyzickou deformací) dívka skončila v patnácti letech v nevěstinci. V pěti letech se u ní projeví nadání naslouchat sklenitu, a tak získá šanci na lepší život jako brusič. Od svého mistra se toho spoustu přiučí a hlavně získá informace o světě za hranicemi gheta a města. Když se jí pak v necelých třinácti letech podaří vybrousit dokonalý meč z černého sklenitu, je přinucena (kdokoli jiný by to bral jako čest) připojit se k takzvané „pětadvacítce“ jako učedník jejich brusiče.

Pětadvacítka je opěvovaná a obávaná jednotka těch nejlepších bojovníků, speciálně vycvičených vojáků vlastnících meče z čirého sklenitu, s nimiž chrání obchodní karavany a bojují proti nestvůrám přicházejícím z území za štítem. Ilan by raději zůstala s matkou a bratrem, než se přidružila k nepříteli, za které lidi z nížin, a tedy i pětadvacítku považuje, jenže jako otrokyně faje z Amárie si nemůže vybírat.

A tak se téměř třináctiletá Ilan vydává na dobrodružnou pouť a objevuje svět i své schopnosti. Jako opovrhovaný sklenař, v plášti a obličejové masce, čelí posměchu ostatních sloužících pětadvacítky, samotní bojovníci ji však brzy přijmou mezi sebe. Získá si je svou přímočarostí, zvídavostí i přidrzlým chováním, kterým ale vytáčí kapitána. Ve chvílích, kdy jim jde o život, se všichni sblíží.

O minulosti sklenařů se čtenář dozvídá díky zvědavé protagonistce, která od dětství neustále všem klade otázky – matce, mistru brusiči i bojovníkům pětadvacítky. Petra Stehlíková tak čtivou formou seznamuje čtenáře s fascinujícím světem, který vytvořila, takže se ani při těch popisných pasážích člověk nenudí. Dějová linka s třináctiletou hrdinkou začíná až po několika úvodních kapitolách osudovým setkáním s kapitánem. Nenajdeme tu však typickou zápletku, jež by se postupem stránek musela vyřešit – je to spíše přímočaré vyprávění o dobrodružství, které na své cestě s jednotkou bojovníků Ilan prožívá. Vypjatých situací se ovšem odehraje víc než dost a navíc je tu to Ilanino tajemství – čtenář tak s napětím čeká, kdy bojovníci zjistí, že je nedoprovází chlapec, ale děvče, a jak se pak zachovají.

Petra Stehlíková vytvořila sympatické postavy – její hrdinové na necelých čtyři sta stranách získali hloubku a působí uvěřitelně. Je to i tím, že protagonistů není tolik a mají dostatek prostoru se předvést a zaujmout, k čemuž dopomáhá i jediná dějová linka, která běží hladce a bez drhnutí, bez zbytečných oklik či děr v zápletce. Kniha nijak netříští čtenářovu pozornost. Přestože je hlavní postavě teprve třináct let, neřadila bych knihu mezi fantasy či sci-fi (najdou se tu prvky obojího) pro mládež, odehrává se totiž ve světě dospělých a jistě zaujme čtenáře všeho věku i pohlaví. Hrdinka si ostatně ani moc dětské chování nemůže dovolit, aby přežila.

Naslouchač je prvním dílem série, a proto tedy spíše úvodem do fantastického světa, kde se čtenář seznamuje s postavami a pojmy (v závěru knihy je slovníček, ale autorka termíny, jež mají původ v rumunštině, do vyprávění zařazuje postupně, takže je docela snadné si je zažít a zapamatovat). Příběh nabídl spoustu možností, kam by se mohl ubírat, a také položil řadu otázek, na které čtenář bude chtít znát odpovědi. Podle toho, jak dokonale se Petra Stehlíková předvedla v Naslouchači, lze doufat, že nás skutečně úžasná fantasy ještě čeká.

Druhý díl Faja vychází v nakladatelství Host už za pár dní.

Vydal: Host, 2016
Obálka: Andrej Nechaj