Holly Blacková: Jak se král Země víl naučil nenávidět příběhy

Nakladatelství CooBoo vydalo epilog úspěšné série v podobě bohatě ilustrované novely vyprávěné z pohledu krále Cardana.

Cardan Greenbriar se přes všechny nástrahy a intriky světa víl dočkal nečekaně idylického a šťastného konce. Nepochybuje však o tom, že po boku své královny se mu ani v budoucnu nebezpečí vyhýbat nebude. Vždyť už jen způsob, jakým Jude evidentně s oblibou cestuje ze Země víl do lidského světa, hraničí s vážným pokusem o ublížení na zdraví. Přesto by nic na novém životě neměnil, a zatímco po boku Jude letí na hřbetu starčekového hřebce nad rozbouřeným mořem, aby strávil čas s její rodinou a vyřešil zdánlivě banální případ narušení pořádku jedním z jejich poddaných, přemýšlí nad tím, jaká rozhodnutí ho dovedla až sem. Jak se mohl z ničemy, kterého vychovalo kruté okolí, stát hrdinou vlastního příběhu? Bylo nebylo, žil jednou jeden vílí chlapec s ostrým jazykem, nevybíravými způsoby a srdcem z kamene.

Holly Blacková sice v Královně ničeho uzavřela příběh své vílí trilogie, přesto se rozhodla potěšit fanoušky a nabídla jim možnost ještě jednou zavítat do čarovné Země víl.

Zpočátku jsem měla obavy, zda nepůjde pouze o dárek pro všechny skalní příznivce Cardana a zda krátká novela dokáže přinést něco nového a mít smysl sama o sobě. Naštěstí ji autorka pojala poměrně neobvykle jako soubor na sebe volně navazujících krátkých vyprávění. Chronologicky v nich ukazuje různé chvíle Cardanova života od složitého a nehezkého dětství až po události všech tří knih a jde ještě o něco dál. Každá kapitola zastihuje Cardana v jiném důležitém okamžiku jeho mládí a dospívání a odkrývá důvody pro jeho chování i pozdější charakterový přerod, který ho dovedl až na trůn a k zisku milované Jude.

Kniha celkově nabízí poměrně hluboký pohled do Cardanovy duše, přestože jde o hodně krátké čtení, nad kterým lze strávit nanejvýš jedno líné odpoledne. Zároveň je možné, že výsledek nejvíce zklame právě příznivce ústředního páru, protože se zase tolik nesoustředí na Cardanovy city k Jude, ale rovnou měrou se zaměřuje také na jeho vazby k dalším důležitým postavám v čele s Nicasiou. Z mého pohledu o žádné minus nešlo, naopak. Holly Blacková navíc i na tak omezeném prostoru stále exceluje v popisech Země víl i všech neobvyklých obyvatel a dokáže také neopakovatelně propojit nadpřirozeno s naším reálným světem v momentech, kdy Cardan pobývá v zemi smrtelníků a je hostem v domě u Vivi a Heather.

Musím ocenit i to, jak moc kniha na některých místech strukturou připomíná klasickou pohádku. Cardan v průběhu doby třikrát potkává trollí ženu jménem Aslog. Při prvním setkání mu Aslog nabídne příběh o chlapci se srdcem z kamene, který se rozhodne zbavit kletby dívku proměněnou v děsivou příšeru. Když se s Aslog vidí příště, po letech a za jiných okolností, události v příběhu dostávají novou podobu stejně tak, jako se změnil on sám.

Král Země víl nenabízí žádné nečekané zvraty, kterými se proslavila hlavní trilogie, novele to ale vůbec neubírá na hodnotě. Jde o oslavu vypravěčského umění obohacenou ještě navíc o celostránkové snové ilustrace Roviny Cai přidávající knize ještě větší pohádkový nádech.

Král Země víl mě jednoduše velice mile překvapil. Je určený hlavně pro fanoušky série, ale zároveň nabízí něco víc než jen prosté převyprávění událostí z Cardanovy perspektivy. Představuje skutečně krásnou tečku za celou sérií.

Originální název: How the King of Elfhame Learned to Hate Stories
Nakladatelství: CooBoo, 2021
Ilustrace: Rovina Cai