Košík plný hlav – krvavá pohádka o sekeře a její dívce

Joe Hillstrom King je úspěšným autorem hororů a komiksů. Zaujal například sbírkami povídek Na plný plyn nebo Černý telefon. Některá jeho díla se dočkala filmového zpracování, namátkou třeba román Rohy.

Mohlo by se zdát, že Joe Hill jde pouze ve šlépějích slavného otce, ale on ho v některých směrech překonává. Tak například King starší doposud nikdy nevstoupil na pole komiksu, natož aby měl vlastní edici jako jeho syn. Joe Hill si vysloužil ostruhy nejprve adaptací povídky Plášť, poté sérií Zámek a klíč, která se dočkala i seriálové adaptace. Mezitím si střihl adaptaci svého románu Vánoční říše a pak přišel rok 2018 a Hill House Comic.

Edice Hill House Comic patří pod DC, konkrétně pod edici Black Label, a čítá již několik kousků od hvězd, jako jsou Mike Carey (Dollhouse Family) či Laura Marksová (Daphne Byrne). Tuto hororovou edici ovšem odstartoval sám Joe Hill splatterově laděnou minisérií Košík plný hlav. Než se však pustím do vyprávění o June Branchové, vikinské sekeře a jejich krvavém dobrodružství, rád bych zmínil druhého z tvůrců tohoto komiksu, jímž není nikdo jiný než Massimiliano Leonardo. V rodné Itálii pracoval na sériích Tex a Dylan dog, ale u nás ho můžeme znát díky sérii Lucifer, a to pod pseudonymem Leomacs.

Indiánské léto 1983 v Brody Island

Brody Island je rozkošný ostrůvek plný jabloňových sadů pana Hamiltona, krásných pláží a turistických resortů, jenž je spojený se zbytkem státu Maine dlouhým a při velkých deštích často zaplaveným mostem. O bezpečnost místní komunity i turistů, kteří sem jezdí rádi rybařit, se stará náčelník Clausen, sběratel vikinských relikvií, a jeho policejní sbor. Jedním z jeho dočasných členů se stal o prázdninách roku 1983 také Liam Ellsworth. Jenže prázdniny končí a mladík bude muset odevzdat nejen odznak strážníka, ale i buginu, v níž se proháněl po místních cestách. Naštěstí mu konec léta přijela zpestřit jeho přítelkyně June. Mohl by to být docela hezký konec prázdnin, ale to by scénář k romanci těch dvou mladých lidí nesměl napsat Joe Hill. Poslední den i plánovanou rozlučku s šerifovou rodinou naruší nejdříve zpráva o útěku několika mužů z věznice Shawshank a vzápětí i smrt oblíbeného policisty.

„Once that you’ve decided on a killing
First you make a stone of your heart
And if you find that your hands are still willing
Then you can turn a murder into art.“ (The Police)

Košík plný hlav má na první pohled celkem otřepanou zápletku. Parta uprchlých vězňů terorizuje ostrovní komunitu, jež je kvůli silné bouři odtržena od vnějšího světa. Zlým živlům se tedy postaví na odpor ta nejprofláknutější hrdinka slasherů, modrooká blondýnka v minimalistických kraťáskách. Vtip je ovšem v tom, že June není úplně tupá a záhy po prvním setkání s jedním z uprchlých kriminálníků začne zjišťovat, že se věci mají trošku jinak, než by se mohlo podle náčelníka Clausena zdát. V pátrání jí pomůže nejen odvaha, ale i hlavy padouchů, které při své cestě za pravdou setnula starou vikinskou sekerou.

Příběh funguje hned v několika úrovních. Dá se číst jako originálně pojatá detektivka, v níž Joe Hill na relativně krátkém prostoru šesti sešitů přináší několik opravdu překvapivých zvratů. Protože napsal příběh jako poctu slasherům a především splatteru, lze brát Košík plný hlav jako osmdesátkovou krvavou jízdu plnou nadsázky a černého humoru. Nebo můžete celé vyprávění vzít jako příběh o zneužití moci a také o převzetí zodpovědnosti za svůj život.

Temné stíny, potoky krve i smysl pro detail

Leomacs dokáže vybudovat perfektní hororovou atmosféru, z níž čtenáři bude běhat mráz po zádech. S citem pro detail vás například vtáhne do domu Clausenových, kde se June schovala v koši na prádlo. Střídavý pohled na dívčiny oči a vrahouna plížícího se domem jen tak z mysli nevymažete. Zároveň umí i násilí, jímž komiks přetéká, podat s velkou nadsázkou. Zdaleka nejde jen o černý humor sálající z obálek jednotlivých sešitů, kterým dominují useknuté hlavy a ruce. Scény, kdy si hrdinka vynucuje spolupráci štípáním nebožáků do nosu, fackováním či stříháním jejich uší, jsou stejně vtipné jako dialogy, které s nimi vede.

Když jsou všechny hlavy v košíku

Tohle všechno by mohlo stačit k nevšednímu a opravdu skvělému čtenářskému zážitku. Kniha ovšem obsahuje také sérii luxusních alternativních obálek různých komiksových kreslířů, jež odkazují na některé horory a komiksy, a také rozhovory s Hillem a Leomacsem pro časopis Red Ink. Kniha vyšla v pevné lesklé vazbě se snímatelným přebalem, pod nímž se skrývá ještě jedno pěkné a oku lahodící tajemství.

Nakladatelství CREW vydáním tohoto komiksu udělalo radost nejen Hillovým fanouškům, ale také ctitelům hororu, a nám nezbývá než doufat, že vydá i další příběhy z řady Hill House Comics.

„Because it’s murder by numbers, 1, 2, 3
It’s as easy to learn as your ABC