Andy Weir: Artemis

Vítejte v Artemidě, jediném městě na Měsíci, kam vás zavede Andy Weir, s nímž jste už zřejmě poznali Mars (v Marťanovi) i milé mimozemšťany (ve Spasiteli). Jaké dobrodružství si připravil pro čtenáře tentokrát?

To takhle jedna keňská ministryně vymyslela kosmický program, který využíval toho, že rakety startující z území na rovníku mohou využít rotaci Země k úspoře paliva. Stvořila z toho obrovský byznys a nakonec skončila jako vládkyně dvoutisícového městečka na Měsíci, které se skládá z pěti bublin, jež jsou napůl pod povrchem, a odkud se konají pravidelné vyjížďky pro turisty k místu přistání Apolla 11. To se stalo před více než dvaceti lety.

Jazz Bašarová přiletěla na Měsíc se svým tátou už jako šestiletá. Otec je uznávaný svářeč, dcera však nechce jít v jeho šlépějích. Vydělává si jako doručovatelka pašovaného zboží, což je samozřejmě riskantní, jenže ona je taková rebelka bez příčiny, věčně v hledáčku policisty Rudyho, který by ji nejradši vyhostil zpátky na Zemi. To by byl ale pro člověka, který prožil téměř celý život v nízké měsíční gravitaci, velký zdravotní problém.

Jeden z jejích bohatých zákazníků nabídne Jazz zakázku za sumu, která se neodmítá, bez ohledu na to, jak riziková, až skoro neproveditelná operace to bude. Jazz má totiž velký dluh a obyčejnou prací by ho nikdy nesplatila. Nakonec vymyslí, jak akci provést, jenže samozřejmě to neproběhne přesně podle plánu. Tím se spustí řetězová lavina událostí, v níž jde o život nejenom Jazz, ale celému městu.

Andy Weir vytvořil dobrodružný, napínavý příběh a vypráví ho v rychlém tempu. Zdánlivě ho narušují Jazziny dopisy s klukem žijícím na Zemi, ale nakonec samozřejmě i ty mají své opodstatnění a zapadnou do děje. Umístění příběhu na Měsíc, do uměle vytvořeného města je velice atraktivní. Čtenáře určitě potěší, jak poutavě, a hlavně srozumitelně autor vysvětluje všechny zákonitosti pobytu na Měsíci a odlišnosti od života na Zemi (ať se to týká atmosféry, tlaku, vakua, času, nebo i fungování přechodových komor, svařování ve vakuu atd.), ostatně stejně tak to dokázal už ve slavném Marťanovi.

Docela trvá sžít se s hlavní hrdinkou. Jazz nepůsobí zrovna sympaticky a vzhledem k tomu, že se celý příběh odehraje v rámci několika dní, nelze mluvit o vývoji jejího charakteru. Ostatní s ní jednají, jako by byla velmi chytrá, přitom občas vystupuje docela naivně, zbytečně riskuje a pořád se jí lepí smůla na paty. Je drzá, zbytečně hádavá a s otcem jedná dost nevděčně. K lidem kolem sebe se chová spíš nepřátelsky, proto je celkem neuvěřitelné, že ji mají rádi a pomáhají jí. Kvůli jejímu až bezhlavému počínání působí příběh v některých scénách téměř jako groteska, trochu jako Pat a Mat. Na druhou stranu je však hrdinka taky obětavá a za ostatní obyvatele města nasazuje vlastní krk.

Jestli jste už četli Weirova Marťana nebo Spasitele, je dobré se oprostit od přehnaně velkých očekávání. Pokud ovšem máte zájem dozvědět se víc o Měsíci a o tom, jak by tam asi mohl život vypadat, a chcete si přitom užít dobrodružný, napínavý a místy i trochu legrační příběh jedné drzé a svéhlavé smolařky, román Artemis byste určitě neměli minout.

Vydal: Laser, 2022 (2. vydání)
Překlad: Michal Prokop
Počet stran: 336