Lockwood & spol. – duchařská podívaná nejen pro dospívající

Jsou knižní série, kterým se u nás – z různých důvodů – nedařilo. To ovšem neznamená, že nemají úspěch ani ve světě. Jedním z takových případů je i Lockwood & spol. – dobrodružná, detektivní série s hororovým nádechem, s jejíž adaptací se v lednu nevytasil nikdo jiný než Netflix.

Lucy Carlyle má stejně jako ostatní děti a dospívající schopnost vidět a slyšet duchy. Ti se do téhle alternativní Anglie z pera Jonathana Strouda dostali před padesáti lety a od té doby sužují živé. Nejde jen o to, že straší v domech i mimo ně, ale jejich dotyk je pro lidi smrtící. V průběhu let vzniklo mnoho různých agentur, které cvičí děti v boji proti duchům. Jsou to tak právě ti nejzranitelnější, kdo bojují za lidstvo a jeho klidný spánek.

Lucy svou původní agenturu opustila a vydala se do Londýna hledat štěstí. To se na ni usmálo, když byla přijata do svérázné agentury Lockwood & spol., vedené Anthonym Lockwoodem – mladíkem v jejím věku – a s jediným dalším členem: Georgem Karimem. Agentury jsou vedeny dospělými, kteří dětským agentům dělají dozor, pro Lockwood & spol. to ale neplatí. A není to zdaleka jediná nestandardní věc, s níž se Lucy během práce na rozličných případech setká.

O tom, že by série mohla být převedena na televizní obrazovky, se hovořilo už v době vydání posledního – pátého – románu, tedy v roce 2017. Nějakou dobu to sice zabralo, ale nakonec se fanoušci dočkali. A nutno podotknout, že se tentokrát jedná o zdařilou adaptaci.

První řada Lockwood & spol. věrně mapuje děj prvních dvou knih, které vyšly i u nás – Kvílející schodiště a Šeptající lebka –, přičemž první knize jsou věnovány tři díly a druhé pak pět dílů (zápletka druhé knihy je přece jen o něco složitější a dát jí více prostoru byl dobrý tah). Oproti předloze postrádá sice seriál strašidelnou atmosféru – ať už je to vlivem triků, kdy duchové nevypadají kdovíjak děsivě, nebo vynecháním některých hrůzostrašných detailů. Najdou se tu však i okamžiky, které tu správnou atmosféru mají. Ale zatímco knihám by někdy mrazení v zádech mohly závidět kdejaké horory, seriál je primárně dobrodružný. Soustředí se na pátrání spojené s případy agentury a úklady, které logicky následují, protože jak už to tak bývá, trio hlavních hrdinů se připlete k něčemu mnohem většímu, co dalece přesahuje jejich běžnou agendu. A protože se jedná o seriál pro mládež, tvůrci hodně sázejí na vztahy mezi postavami. Těch je i v knize poměrně hodně, ale jelikož je příběh vyprávěn v první osobě z pohledu Lucy, řada věcí je zkreslená jejím vnímáním, čemuž se seriál vyhnul.

Postavy jsou – stejně jako v knize – velmi sympaticky nesympatické. Scenárista Joe Cornish se nebál přenést spousty jejich negativních vlastností i na obrazovky, a díky tomu se mu podařilo docílit víceméně stejné dynamiky jejich vzájemných vztahů jako v předloze. Zároveň jsou ale některé momenty explicitnější a řada emocí je tu záměrně zvýrazněna, což je ve výsledku jedině dobře. Je to známkou toho, že Cornish rozumí předloze, kterou zpracovával, dokázal číst mezi řádky, přistoupil k adaptaci s citem a i přes dílčí změny vytvořil něco, co čtenáře neurazí.

Plusové body má také obsazení, které se hodně povedlo. Ruby Stokes jako Lucy působí správně obyčejně a zároveň má určité charisma. Ali Hadji-Heshmati jako George je ukázkový knihomol, který může vypadat zbaběle, ale když je potřeba, dokáže ze sebe vykřesat nutnou dávku odvahy. A Cameron Chapman… Inu, přesně takhle jsem si Anthonyho Lockwooda představovala a věřím, že se mnou i spousta dalších. Hubený, přiměřeně pohledný, vždy elegantní a s takovou dávkou charismatu, že své kolegy přesvědčí ke kdejaké šílenosti. Chapman navíc perfektně vystihl charakter své postavy. Občas byste ho nejradši praštili za jeho arogantní výraz a chování, zároveň ale vidíte, že je stíhaný minulostí, utrápený a v mnoha věcech nejistý, ačkoliv se tváří, že je vždy nad věcí.

Samozřejmě je to adaptace Netflixu, takže v rámci zachování korektnosti došlo k některým změnám, co se týče národnosti postav. Z inspektora Barnese – postaršího typického britského gentlemana s knírkem –, který má dohlížet na agentury a jejich zaměstnance, se stal třicátník tmavé pleti. Ivanno Jeremiah dodal Barnesovi šmrnc a také působí daleko výrazněji než v knize, kde byl Barnes často spíš jen pasivní postavou. Změny došel také jeden z hlavních hrdinů – z George Cubbinse se stal George Karim, aby příjmení více odpovídalo jeho seriálovému představiteli, jenž je napůl Íránec. Tyto změny samozřejmě ničemu nevadí, protože se nedotýkají příběhu, ale je zkrátka otázkou, zda to bylo nutné.

Vzhledem k tomu, že má série pouze osm dílů, má nezvykle dlouhý soundtrack. Ten je z části poněkud nevýrazný, ale má i několik hudebních motivů, které skvěle podtrhují celkové dění. A i ty méně zapamatovatelné skladby pomáhají budovat atmosféru a neruší při sledování.

Lockwood & spol. je zdařilou adaptací oblíbené young adult série, která má co nabídnout nejen dospívajícímu publiku. Je to zábavná podívaná, a i když mohla být strašidelnější, pořád má řadu silných momentů, které diváky přikovají do křesla. Teď zbývá jen čekat, zda bude seriálu přiklepnuta druhá řada, nebo skončí stejně neslavně jako jeho knižní předloha na našem trhu.

Domovská stanice: Netflix
Premiéra: 27. 1. 2023
Země původu: Velká Británie