Andy Weir: Spasitel

Musí být zvláštní pocit probudit se neznámo kde a postupně zjistit, že jste jediný člověk, který může zachránit Zemi. Ryland Grace ten pocit zažil a bylo to velice intenzivní.

Ryland se probudil na vesmírné lodi. Ostatní jsou mrtví a on si musí vzpomenout na… vše. Nepamatuje si totiž prakticky nic. Postupně se rozpomíná a ke svému překvapení zjišťuje, že je ten nejdůležitější člověk v historii. Má zachránit Zemi před zánikem. Podivné organizmy – astrofágy – vysávají Slunce, a tak hrozí brzký konec života na modré planetě. Ryland je na misi k Tau Ceti, vzdálené soustavě, ze které astrofágy pocházejí. Když tam dorazí, musí přijít na to, jak vlastně Zemi zachránit. Nejspíš na to nebude sám, potká totiž nezvyklého společníka.

Spasitel je vcelku vtipný název románu, protože k Rylandovi se takové označení vůbec nehodí. Je to skromný chlápek. Učitel a zároveň vědec, který však publikuje nepopulární teorie o možných podobách cizího života ve vesmíru. V knize se střídají pasáže z jeho mise v Tau Ceti s flashbacky z doby, kdy pomáhal astrofágy zkoumat. Postupně se čtenář dozví, jak dostal místo v misi. A ač se to nezdá, právě i ta minulost je pro celý příběh důležitá. Pro jeho vyznění.

U Tau Ceti Ryland potká mimozemského tvora. Setkání s ním je nejen to nejlepší z celé knihy, ale také jedno z nejlépe popsaných setkání s cizím životem vůbec v historii sci-fi. Poznávání se s mimozemšťanem je nejen zábavné, působí také velice uvěřitelně a čtenář by si skoro přál tam být s nimi.

Andy Weir se proslavil jako autor románu Marťan a velice dobře si u čtenářů vedla i jeho druhá kniha Artemis. Weirův úspěch tkví v šikovném kombinování sci-fi a humoru. Marťan byl mnohdy popisován jako MacGyver ve vesmíru.

U Spasitele chtě nechtě padne otázka, jak si stojí v porovnání se zmíněnou slavnou knihou. Artemis zůstala možná trochu ve stínu Marťana, ale Spasitel z něho vystupuje. Ačkoliv v románu čtenář nalezne také dost humoru a Ryland je sympaťák, převažuje tu spíš sci-fi složka. Spasitel je zkrátka o něco vážnější příběh. Nejspíš proto, že hlavní hrdina čelí mnohem závažnějšímu problému. Během čtení se člověk neubrání zamyšlení, jak je fascinující, že někde vznikne život tak odlišný od toho našeho, a přesto funguje.

Spasitel je trefou do černého. Andy Weir překonal sám sebe a přichází s románem, který je přímo fantastický. Svižně a zábavně napsaný. Stále nabízí dosti humoru, ale na své si přijdou i ti, kdo mají rádi hard sci-fi. Malou výtkou mám jen k množství zvratů. Těch se v příběhu stane nespočet, až si člověk říká, kolik toho může ještě vůbec hrdina vydržet. Ovšem tahle výtka není nijak zásadní, protože kniha je i díky tomu neustále napínavá.

Příběh o muži, který má zachránit Zemi, a přitom musí počítat s tím, že se už zpátky nejspíš nevrátí, je prostě strhující. Tohle je jednoznačně sci-fi kniha roku!

Vydal: Laser, 2021
Překlad: Michal Prokop