Jana Kvičerová: Pán nočních můr

Stejně jako narodit se do bohaté rodiny neznamená, že se vám bude v životě dařit a budete šťastní, ani být potomkem nejvyššího božstva neznamená, že se vám budou všichni klanět. Ba naopak, čekají vás různá příkoří. Například stačí, aby váš partner byl pouhý smrtelník, a čeká vás trest.

Annuvia a její vyvolený Gamron chtějí zachránit Sedmisvětí před Pánem nočních můr. Je jím Niaboroth, který dokáže zabít nejednoho boha. Je rovněž otcem Gamrona, který ale nechce být jako otec. Niabortoh je uvězněn, ale ústřední dvojice příběhu není odměněna. Annuviina rodina nehodlá Gamrona přijmout mezi sebe. Vždyť je to pouhý smrtelník a sňatek s ním si božská bytost nesmí dovolit. Annuvia je proto potrestána. Přijde o svůj titul Cestovatelky, a především je nucena vzdát se svého milého – a tím mu zachránit život.

Niaboroth je uzavřen v žaláři, avšak zlom v příběhu nastává, když z něj uteče a Annuvia dostává úkol jej najít. Se sestrou Sanreesou se vydává na napínavou cestu za záchranou Sedmisvětí.

Pán nočních můr je klasická fantasy. Naleznete tu magii, fantaskní stvoření, bohy a zajímavé krajiny. Autorka si na vykreslení Sedmisvětí dala hodně záležet a při čtení brzy nabydete dojmu, že působí skutečně živoucím, fungujícím dojmem. Zpočátku se však připravte na hromadu popisů, postav a místy až zbytečných informací. Příběh je napínavý již od samotného počátku, a tak vás bude nutit stále číst dál. I přes detailnost popisů román neztrácí tah na bránu.

Ač má kniha krásný, až mírumilovný obal, příjemně překvapí svou temnotou. A té je s každou další stranou víc. Místy se dá dokonce hovořit o koketováním s čistým hororem. Jana Kvičerová má příjemný a čtivý styl psaní, ani se však nebojí jít do drsnějších poloh a je schopná vykreslit i poměrně temné scény. Rovněž vás provede různými krajinami, přičemž žádná není zrovna rájem na zemi. Ba naopak, čekají vás například velmi „nepříjemné“ bažiny.

Pán nočních můr obsahuje klasická fantasy klišé. Najdete tu dobře napsané archetypy. Hlavní hrdinka prochází těžkými zkouškami, a to vše pro lásku. Kniha je temnější, než by se čekalo, což jen podtrhuje závěr, který není ze „sluníčkových“. Důležité ale je, že umí navnadit – na druhý díl. Pán nočních můr je první knihou série, ačkoliv i sám o sobě funguje román velmi dobře, a to včetně zmíněného konce.

Jana Kvičerová doposud publikovala několik povídek (například v adventních antologiích nakladatelství Brk) a Pán nočních můr je jejím románovým debutem. Jinak ji můžete znát jako redaktorku webů Čteme české autory či Sarden.

Román by snesl drobnější proškrtání a místy je ukecanější, než by bylo vhodné. Ač jsou některé věci vysvětleny v poznámkách pod čarou, zejména ze začátku je předaných informací o světě velmi mnoho. Jména hlavních hrdinů jsou fajn, ale jsou prakticky jediná, která si člověk zapamatuje. Hodně jmen je velmi podobných (Sanreesa, Sektaria, Sidareia, Selasiel atd.).

Výše zmíněné výtky však ve výsledku nejsou nijak zásadní, protože příběh je zábavný, má spád a napětí. Příjemně překvapí drsnost a temnější pojetí žánru. Kniha obsahuje i pěkné ilustrace, které má na svědomí samotná autorka knihy. Potěší i mapa světa. Pokud máte rádi klasickou fantasy, troufnu si říci, že byste Pána nočních můr neměli minout. Je to velmi povedený debut.

Vydal: BRK, 2022
Obálka: Filip Bitnar
Ilustrace: Jana Kvičerová