Jonathan Stroud: Šeptající lebka (Lockwood a spol. 2)

Jaká tajemství vám prozradí Šeptající lebka?
Parapsychická agentura Lockwood a spol. dostává nový případ.  Anthony Lockwood se svými kolegy Lucy Carlyleovou a Georgem Cubbinsem musí zabezpečit hrob doktora Edmunda Bickerstaffa, který se v devatenáctém století věnoval okultním praktikám a zemřel za podivných okolností. V hrobě objeví ale i tajemné zrcadlo – každý, kdo do něj pohlédne, zemře strašlivou smrtí.

Stroud_Lockwood_SeptajiciPřípad se vzápětí ještě víc komplikuje, protože zrcadlo ukradnou kořistníci, a agentům nezbývá než po něm pátrat na nebezpečném černém trhu s relikviemi. George dokonce letmo pohlédl do zrcadla, a i když nezemřel, chová se od té doby trochu podivně. Aby toho nebylo málo, tak Lucy začíná objevovat svůj výjimečný Talent, který jí umožňuje komunikovat s duchy. Tato schopnost by proslavila celou agenturu, problém je však v tom, že duch připoutaný k lidské lebce k ní promluvil jen jednou a od té doby mlčí. To popouzí vědecky založeného George, který se za každou cenu snaží přijít na to, jak s lebkou znovu navázat spojení. Jenže pak začne lebka šeptat, lidé umírají a všem zaměstnancům agentury Lockwood a spol. hrozí smrtelné nebezpečí.

Lucy dává přednost akci před průzkumem, přestože šerm není tak docela její silnou stránkou. Nepostrádá ani zdravý selský rozum a nechybí jí smysl pro ironický humor. Od případu Kvílejícího schodiště získala větší sebevědomí a působí vyrovnaněji. Pokouší se rozvíjet svůj výjimečný talent, ale také se ho obává, protože tuší, jak dvousečné mohou rozhovory s duchy být. Navíc se snaží dozvědět víc informací o tajemné minulosti Anthonyho Lockwooda, v čemž ji podporuje zrádné našeptávání lebky.

Anthony Lockwood se stále víc noří do práce a zdá se, že ho nic jiného nezajímá. Má možná někdy až trochu přehnanou důvěru ve schopnosti svých agentů a věří v úspěchy své parapsychické agentury. Na okolí pořád dokáže působit jako elegantní, okouzlující a výřečný mladík. V soukromí si ale od Lucy a George udržuje odstup a odmítá mluvit o své minulosti i o tom, co se skrývá v tajemném pokoji.

George pořád trpí nadváhou, rád se hrabe v archivech a provádí průzkum. Je posedlý pokusy se šeptající lebkou, snaží se přimět ducha k hovoru a odhalit záhadu vzniku Návštěvníků a posmrtného života. Napjaté vztahy mezi ním a Lucy se uklidnily, i když občas mezi nimi dojde k menší slovní přestřelce. Všechny postavy působí dospěleji a vyrovnaněji, i když se občas ještě chovají trochu zbrkle a zbytečně si komplikují už tak dost nebezpečné situace.

Jonathan Stroud píše čtivě a chytlavě, takže není problém Šeptající lebku přečíst na jeden zátah. Dobře si promyslel detektivní zápletku a jednotlivé dějové linie do sebe nakonec pěkně zapadnou. Zkušenější čtenáři detektivního žánru sice asi dokážou odhadnout, kam to celé směřuje, ale těm ostatním Šeptající lebka přinese pár překvapení. Nejedná se ale o hororový příběh, takže si knihu mohou přečíst i lekavější čtenáři.

Šeptající lebka je promyšlený, svižný a napínavý příběh s detektivní zápletkou a slušnou dávkou nadpřirozena. Nechybí dobře vybudovaná atmosféra, sympatické postavy, ironický smysl pro humor a pár záhad. Šeptající lebka ve všech směrech překonala první díl s názvem Kvílející schodiště, takže nezbývá než doufat, že si i další díly udrží stejnou úroveň.

Vydal: Knižní klub; 2015