Namina Forna: Pozlacené

Proměnou z poslušné dívky v démonku a následně v silnou bojovnici – tím a mnohým dalším si projde hlavní hrdinka fantasy románu Pozlacené od Naminy Forny.

Deka se celý život snaží vesnici dokázat, že do ní patří navzdory tomu, že vypadá jako jižanka. Rituál čistoty jí k tomu měl dopomoci, jenže se stalo to, čeho se obávají všechny dívky v zemi – krvácela zlatě. Neznámá žena jí však podá pomocnou ruku a místo smrti jí nabídne místo v císařově zvláštní armádě. Deka se tak dostává do výcvikového centra, kde se učí bojovat, dozvídá se o nestvůrném nepříteli, tzv. smrtizvěstech, a také o své nové podstatě. Získá nejen nové přítelkyně, ale i mužského partnera v boji zvaného uruni. Netuší však, že je mocným a důležitým pěšákem ve vysoké hře.

Příběh se odehrává v říši Otera, která je tvořena sjednocenými provinciemi. Obyvatelé každé provincie mají svůj typický vzhled. Vládne zde císař a většina země uctívá boha Oyoma. Jeho přikázání jsou sepsaná v Nezměrných moudrech a najde se v nich například, že se ženy nemají odhalovat (ani tvář), mají být čisté, pokorné a podřízené mužům a nesmějí bez nich ani chodit ven. V šestnácti letech procházejí dívky Rituálem čistoty, kdy se po říznutí dokáže jejich čistota červenou krví, a pokud krvácejí zlatě, jsou jako nečisté odsouzeny k popravě. Lidé je označují jako démonky z přesvědčení, že jsou potomky čtyř pradávných mocných Pozlacených. Císařství se rozhodlo využít jejich nadpřirozených sil pro boj, a tak pro ně vzniklo další označení alaki. Čtenář Oteru a její různá prostředí moc neprozkoumá, každopádně se v ní vyskytují i zvláštní tvorové – equové, mamoti, zerizardi, gryfoni a další.

Šestnáctiletá Deka se mění z dívky pevně ukotvené ve víře a nepříliš přijímající svůj odlišný vzhled v dívku, která i přes nešťastnou situaci má možnost žít v úplně jiném světě, osvobozená nejen od svazující a degradující víry. Její změna pohledu na svět a názorů je plynulá a realistická. S dalšími alaki si vytvoří pouto a stanou se z nich věrné přítelkyně. Vývoj přátelských vztahů mezi sledovanou skupinkou alaki a jejich urunů je bohužel velmi upozaděn. Podobně probíhá i progrese vztahu Deky a jejího uruni Keity, kterému sice autorka věnuje pár hezkých momentů, ale hlouběji se tím nezabývá. I přese vše má čtenář šanci postavy poznat a pochopit jejich osobnosti, takže pak působí opravdově. .

Román Pozlacené spadá do žánru young adult fantasy, ačkoliv obsahuje i drsnější scény jako zabíjení nebo trýznění, nicméně tyto části nejsou rozepisovány dlouze ani detailněji, než je nutné. Atmosféra je tak částečně odlehčena, avšak podobně jsou psány i scény ze cvičiště a výjezdů a absence nácviků boje či přímo soubojů mezi alaki či alaki a uruni ubírá příběhu na jiskře.

Fantasy příběh a filozofický kontext o patriarchátu, feminismu, víře a dalších problémech společnosti Namina Forna skvěle prolnula a vystavěla. Jelikož jsou však úzce provázané, může se stát, že se čtenář více zaměří na filozofickou linku a fantasy stránku tak nevnímá, ačkoliv má v příběhu stejnou váhu.

Nicméně dějová linie je propracovaná a i málo předvídatelná, a to i díky tomu, že čtenář dostává o alaki neucelené útržky informací a více se dozví až téměř u samého konce (ačkoliv ne vše). Zakončení knihy se mi líbí, neboť je poměrně ucelené, střízlivé a věrohodné, nastiňující nelehkou blízkou budoucnost a její možné trable i úspěchy.

Román autorka napsala z Dečina pohledu v první osobě s rovnoměrným rozložením dialogů a popisů. V textu se vyskytne pár dalších speciálních označení pro určité postavy a sem tam se objeví i vulgarismy. Děj hezky plyne a úsměvné momenty zajišťuje Dečin mazlíček-proměnlivec Ixa.

Čtenářům, které zajímá filozofie a některé společenské otázky, román Pozlacené určitě doporučuji, neboť to Namina Forna pěkně propojuje s fantastikou. Pro některé čtenáře to může být i oddechové čtení, jelikož atmosféra není nijak tíživá či depresivní a zápletka je velmi povedená. Nicméně ženská práva a jejich omezování je obzvláště nyní citlivé téma, tak jen předem varuji, že můžete být zprvu celkem rozohnění stejně jako já.

Vydal: Fragment, 2022
Překlad: Dana Chodilová
360 stran / 399 Kč