Petra Kubašková: Čarodějka a zlatý elixír

Petra Kubašková se vrací se třetí dobrodružnou jízdou mladé čarodějky Ginevry, opět s překrásnými ilustracemi od Strigy.

Když Ginevřina sestřenice Fína maluje obraz alchymisty na uměleckou soutěž, něco se velmi pokazí. Po dokončení totiž alchymista vystoupí z obrazu a má na Fínu a Ginevru prosbu. Jenže to u ní neskončí a Ginevra se tak zaplétá do složitějších záležitostí, než si původně myslela. Navíc se Fínino umělecké nadání a intenzita čarodějné aury každým dnem vytrácejí. K celé záhadě se přidává podivné chování kouzelných bytostí a rozkol mezi Ginevrou a jejím přítelem Teem. Na své výpravě bude čelit nejedné zkoušce a překážkám a její rozhodnutí o zlatém elixíru může ovlivnit osud její rodiny.

Ginevra si i přes své dospívání stále zachovala slušnost a bezelstnost, zároveň však zůstala svá. Jako hlavní postava je velmi sympatická, a tak s ní čtenář prožívá veškerá dobrodružství, výzvy a strasti. Do příběhu se o něco více zapojila i její rodina, kterou stejně jako její kamarády je snadné si oblíbit. Vztah Ginevry a Tea je velmi hezký a neuspěchaný. Autorka dobře popsala novotu Ginevřiných pocitů a to, jak se s tím vypořádávala. Čtenář ocení i pokračující interakce a začleňování dalších čarodějek z Prahy do příběhu. Některé postavy působí v kontrastu s Ginevrou a jejími blízkými temněji, ale tohle tónování střídané s rozmanitostí jejich charakterů knize přidává na originalitě.

Čarodějka a zlatý elixír nabízí čtenáři rozsáhlou a vcelku zamotanou zápletku bez předvídatelných zvratů. Příběh se skládá z několika dějových linek, které na sebe navazují a vzájemně se propojují. Čtenář se opět setká s velkým množstvím kouzelných bytostí, oživlých soch a chrličů. Zároveň autorka stále zachycuje a předává kouzlo a krásu Prahy, ať už v ní čtenář bydlí, nebo ne. V příběhu se objevuje spousta dobrodružství, místy bych řekla až akčních scén, ale zachovávají charakter světa malostranských čarodějek. Autorka se v románu zabývá otázkou věčného života a opakování historie, chyb a osudu.

Petra Kubašková napsala knihu z pohledu Ginevry v první osobě. Množství popisného textu čtení nepřekáží, neboť svou zajímavostí a dokreslováním atmosféry čtenáře ještě více vtahuje do příběhu. Knihu čtete se zatajeným dechem, kdy se ve vás sváří nadšení, očekávání a obavy. O vtipné momenty se postará holčičí parta či Ginevřiny myšlenky. Autorka používá v románu obecnou a hovorovou češtinu, pár archaismů a historismů či starší formy klení. Časová linie událostí není úplně krátká, každopádně se v příběhu pořád něco děje, takže čtenáři připadá, že má rychlejší tempo.

Čarodějka a zlatý elixír má potenciál oslovit a pobavit i staršího čtenáře, než je cílová skupina. Knihu doporučuji všem, kteří chtějí zkusit čarodějnou fantastiku s velmi zajímavým a rozmanitým kouzelným světem, a navíc od české autorky. Pro starší čtenáře bude kniha kouzelným oddechovým čtením.

Vydala: Epocha, 2021
Obálka: Zuzana Striga Čatajová
Počet stran: 448