Mýtonoši – král Artuš opět povstává

Artušovská legenda je ve fantasy přítomná už dlouhé dekády, dokonce si podle některých teoretiků žánru vysloužila vlastní škatulku – natolik je populární a oblíbená. V roce 2021 byl Artuš pro české čtenáře vzkříšen dokonce dvakrát: jednou v komiksovém zpracování Král, jenž byl a bude a podruhé v young adult urban fantasy Mýtonoši.

Bree se s nejlepší kamarádkou Alicí zapsala do přípravného kurzu na Severokarolinské univerzitě. I když do jejího života zasáhla tragická nehoda, která Bree připravila o matku, rozhodla se dívka na univerzitu přece jen nastoupit. Jenže už od prvního dne je jasné, že na tomhle místě je něco špatně. Záhy se zaplete do záležitostí tajného spolku – Řádu kulatého stolu –, když si díky svým nově objeveným magickým schopnostem uvědomí, že smrt její matky nemusela být pouhá nehoda. Pátrání po pravdě, co se oné osudové noci stalo, přinese Bree mnohé – leckdy i zkušenosti a odhalení, o něž ani v nejmenším nestála. Jedno je ale jisté, infiltrovat jeden z nejstarších tajných spolků, přísně vyhrazený pouze pro movité bělochy, nebude pro mladou černošskou dívku vůbec snadné.

Mýtonoši proběhli v posledním roce a půl knižním světem se silou přílivové vlny a odevšad na ně slyšíte jen samou chválu – každý vám knihu doporučí jako skvělý příklad toho, jak by současné knihy pro mládež měly vypadat. Superlativy se v tomto případě nešetří. Jak dalece je to zasloužené?

Artušovská legenda

Minimálně pro Evropany (pardon, ale tak to prostě je) není legenda o Artuši ničím novým pod sluncem a setkal se s ní víceméně každý, ať už je čtenář fantasy, nebo ne. V tomto ohledu by se mohlo zdát, že Mýtonoši nepřinášejí nic nového, a nutno podotknout, že autorčino sáhodlouhé vysvětlování je leckdy úmorné. Celkově by práce s informacemi mohla být trochu propracovanější – některé narážky z textu ční tolik, že by vyšlo nastejno, kdyby je autorka dvakrát červeně podtrhla, aby zdůraznila, že tohle je informace důležitá pro budoucí dění.

Nicméně napasování legendy o rytířích kulatého stolu do naší současnosti je skvělé. Magický systém mýtonošů je promyšlený a zajímavý a autorka na něm krásně ukazuje, jak se podobné uvažování do dnešní doby vůbec nehodí, nakolik je zpátečnické a hloupé. Striktní systém hodností a schopností, které jsou členům Řádu kulatého stolu propůjčovány, se v knize několikrát ukáže být nedostačující, když zcela opomíjí talenty a předpoklady jednotlivých postav. Svazující pravidla jsou v současnosti, kdy se řada věcí vymyká, neefektivní, protože zabíjejí potenciál, který by jinak Řád mohl v boji proti silám temnoty využít ve vlastní prospěch. Nemluvě o tom, že tím vzniká bohaté podhoubí, v němž bují korupce, fanatismus a nezdravá touha po moci.

Morální a etické otázky

Neexistuje snad nic, k čemu by se Tracy Deonn nepokusila vyjádřit. Občas se nelze ubránit pocitu, zda není kniha vychvalovaná jen díky tématům, jimž se autorka na pozadí příběhu věnuje, a jestli nejsou kvůli tomu opomíjeny další přednosti knihy, nebo naopak nedostatky (ani těch není málo). Tracy Deonn nicméně (především, ale nejen) rasovou tematiku do knihy vkládá přirozeně a zaobírá se poměrně do hloubky nerovnoprávností a nespravedlností dnešní doby. Úvahy, které čtenářům předkládá skrze Bree, jsou rozhodně dobré k zamyšlení a dokážou vyvolat silné emoce. Například vykořeněnost a jisté duševní trauma způsobené tím, že Bree ani její matka neznají své předky a nemohou je už nikdy dohledat kvůli tomu, že značná část z nich byla kdysi otroky a nikdo o nich nevedl žádné záznamy, tne do živého. Stejně tak popisy dřívějšího útlaku, neoznačených hrobů a křivd, z nichž se společnost pořád není schopná poučit a nese si je s sebou stále dál, vyvolají nepříjemný tlak kolem žaludku.

Hrdinka

Bree je traumatizovaná smrtí matky i tím, jak se k ní společnost chová, a nějak se s tím snaží popasovat. Tracy Deonn čtenáře velmi snadno přiměje, aby se do Bree vcítili – ukazuje totiž nepřikrášleně to, co si občas zažil každý z nás: bolest, ztrátu, vztek, smutek hraničící s depresí. Zároveň však Bree nad ničím z toho přehnaně nehořekuje, nestaví se vyloženě do role oběti. Kromě toho má Bree příjemně prořízlou pusu a nenechá si jen tak něco líbit. Nebojí se připustit, že má strach, ale zároveň není zbabělá. Sem tam udělá pěknou blbost, je však ochotná to uznat. Také v knize narovinu přiznává, že je fyzicky vzrušená – to je téma, kolem kterého se v young adult literatuře dost často jen tiše našlapuje. Jo a Bree taky mluví občas sprostě.

Tracy Deonn si však zaslouží medaili především za to, že její postavy komunikují. Skutečně, doopravdy spolu mluví – nejen o svých pocitech a problémech, ale také sdílejí informace. Nelžou si, nic nezamlčují (nebo jim to nevydrží dlouho), a tím pádem se autorka vyhne všem hloupým klišé s různými nedorozuměními, kdy někdo zjistí zásadní tajemství úplnou náhodou, aby bylo v příběhu uměle zvýšené drama. Číst o tom, že hrdinové dokážou vyhodnotit situaci a adekvátně na ni reagovat, fungovalo jako hojivý balzám. Tušíte nějaké ale?

Klišé

Kámen úrazu představuje příběh. Tedy to, co se děje, aby se Bree mohla připojit k Řádu. Protože tady se to těmi klišé young adult literatury jen hemží. Můžete si vzít papír a odškrtávat: hlavní hrdinka je traumatizovaný outsider s tajemnými – samozřejmě ultra výjimečnými – schopnostmi, které ovšem neumí ovládat. Je podrobena řadě zkoušek, které s odřenýma ušima zvládne. Nechybí hrozící zkáza světa, jíž musí tato vyvolená zabránit, rivalita mezi vrstevníky, zašmodrchané rodinné vztahy, první láska ani nástřel milostného trojúhelníku. (Na druhou stranu: Kde jinde by měl být ten trojúhelník než v artušovské legendě?) A dalo by se pokračovat dál. Značně – a úplně zbytečně – tím autorka srazila výtečnou práci s postavami a jejich psychologií i originální magický systém, dobře říznutý problémy, jež hýbou soudobou společností.

Tracy Deonn přinesla knihu, která je v současnosti skutečně ideálním čtením (nejen) pro dospívající. Jen doufám, že v pokračování se bude ohledně motivů a klišé řídit heslem „Méně je někdy více“.

Vydal: CooBoo, 2021
Překlad: Tereza Schlöglová