Ian Livingstone: Město zlodějů

Krást se nemá, to je stará pravda. V Blacksandu to mají ale asi jinak a říkají, že kdo nekrade, okrádá svoji rodinu. Pokud se sem vypravíte, dávejte dobrý pozor, komu budete věřit.

Příběh začíná ve městě Silverton, kam zavítáte jako zkušený dobrodruh. V krčmě vás osloví místní starosta a požádá o pomoc. Jeho město sužuje Kníže noci – Zanbar Kostlivý. Po starostovi chce jeho dceru, a když odmítl, začalo násilí. Rozhodnete se žádost přijmout a vydat se do Blacksandu. U městské brány tak začíná vaše dobrodružství, které je jen ve vašich rukou.

Gamebook Město zlodějů patří do slavné série Fighting fantasy a dá se označit jako legendární. Vyšel už v roce 1983 a nyní jej nakladatelství Mytago uvedlo na trh v nové vizuální podobě. Stejně jako například Čaroděj z Ohňové hory dostalo Město zlodějů pevnou vazbu a velice pěkný, „pozlacený“ obal. Ilustrace uvnitř knihy jsou stejné jako v originálu. Charakteristické černobílé kresby Iaina McCaiga tak naštěstí zůstávají. Najdete tu mapu Alansie a na konci knihy i velice užitečnou mapu Blacksandu od Lukáše Karlíka.

Vítanou zajímavostí je i „povídání“ o Blacksandu až na konci knihy za závěrem dobrodružství. Samozřejmě se na něj můžete podívat ještě před hraním a dozvědět se něco o historii města.

Město zlodějů se hraje jako většina knih z Fighting fantasy, tedy s pomocí dvou šestihranných kostek. Ze začátku si musíte vytvořit postavu, zapsat její údaje a vybavení. Zkrátka RPG klasika. Kdo nemá kostky, je v knize tabulka náhody, která hody simuluje. Kniha vám pravidla vysvětlí a sami zjistíte, že nejsou nijak složitá. Boj kvůli házení kostkami za sebe i nepřítele zabere nějaký čas, nicméně kdo hraje gamebooky pravidelně, nebude tím nijak zaskočen.

Když vše znáte, můžete se tedy vydat za hradby Blacksandu. Autor dobrodružství město pojal velice nápaditě a na každém rohu vás čeká něco zajímavého. Budete se muset mít neustále na pozoru. Velkou pochvalu zaslouží fakt, že město působí živoucím dojmem, a nebudete vycházet z údivu, kam všude je možné jít a co vše zažijete. Blacksand je velký, ale ne zas moc, abyste v něm bloudili navěky. Přesto si při hraní pamatujte to, že cesta k Zanbarovi je v podstatě jen jedna jediná. Musíte nasbírat určité předměty a získat informace, jak ho případně porazit. Bez toho máte smůlu. Počítejte tedy s tím, že zkoumání města není na chvilku a patrně budete potřebovat několik pokusů.

Město zlodějů není snadné, ale ani ne přehnaně náročné. Občas vás pobaví autorův humor, když vám připraví zajímavé pasti. Blacksandu se totiž neříká Město zlodějů nadarmo. Závěr gamebooku, kdy už se vydáte za Zanbarem, je zajímavě udělaný a opravdu zábavný. Jen se mu dá vytknout skutečnost, že v jistých momentech budete odkázání zcela na štěstí, což může malinko pocuchat vaše nervy.

Město zlodějů stvořil Ian Livingstone, anglický spisovatel, podnikatel a zakladatel Games Workshop. Na sérii Fighting fantasy často spolupracoval se Stevem Jacksonem, ale mnoho knih ze série napsal každý sám. Série se vydává dodnes, ale zdaleka už nemá takový úspěch jako díly z osmdesátých let.

Město zlodějů je krásně udělaný gamebook, ať už po vizuální, nebo příběhové stránce. Hraje se dobře a především samotný Blacksand je skvěle popsaný a živoucí. Kniha tak nabídne spoustu zábavy a patří k těm nejpovedenějším v rámci celé série Fighting fantasy.

Vydalo: Mytago, 2021
Překlad: Barbora Vaňková
Obálka: Cyril Gaja