Vlado Ríša a jeho sedm apoštolů přináší Krvavé Vánoce

Po dvou letech odkladů vychází povídkový sborník, v němž sedm autorů a autorek domácí fantastiky představí Vánoce, které nemusí být vždy svátky pokoje, ale o to víc mohou být fantastické.

„Nesem vám noviny, poslouchejte,
z betlémské krajiny, pozor dejte.
Slyšte je pilně a neomylně, rozjímejte.“

Vlado Ríša začal sborník Krvavé Vánoce plánovat již koncem roku 2019. Tehdy oslovil Annu Šochovou, Lucii Lukačovičovou, Jaroslava Mosteckého, Ondřeje Neffa, Miroslava Hokeše a Jaroslava Kalaše s tím, aby pro sborník napsali nějakou pěknou netradiční, klidně i krvavou vánoční povídku. Františku Vrbenskou pak požádal o zasvěcený úvod k tematice Vánoc ve fantastice, popkultuře, životě, vesmíru a vůbec. Záměr vydat knihu dříve zkřížila nejen pandemie covidu, nedostatek papíru a všeobecně nepříznivá situace pro vydávání knih, ale také smrt Jarka Mosteckého a spousta dalších komplikací. Kniha nakonec vyšla letos těsně před Vánoci, a to pod křídly nakladatelství XB-1 spolu s GOLEM Ríša.

Už obálka komiksového kreslíře Petra Kopla (Pérák, Dechberoucí zázrak), jejímž ústředním motivem je betlém, Santa Klaus, Děda Mráz a jednotka S.W.A.T., napovídá, v jakém duchu se těch sedm povídek zhruba ponese.

„Come All Ye Faithful
Joyful and triumphant
Come ye oh come ye to Bethlehem
Come and behold him
Born the king of angels
Come let us adore him
Come let us adore him
Oh come let us adore him
He is the Lord!“

Ondřej Neff je jedním z nestorů domácí fantastiky a není třeba ho nijak představovat. Tichá noc, svatá noc, jež sborník otvírá, je vtipnou splatterovou historkou o atentátu na Ježíška. Krátká, ale o to údernější povídka nám představí slavné postavy, které máme spojené se svátky pokoje v trochu jiném světle.

„Silent night, holy night
Son of God, love’s pure light
Radiant beams from Thy holy face
With the dawn of redeeming grace
Jesus, Lord, at Thy birth
Jesus, Lord, at Thy birth.“

Mělnický rodák Miroslav Hokeš už tak známý není, ale s jeho povídkami se mohli setkat jak čtenáři Ikarie, tak Pevnosti. Také se knihou Conan v bludišti zrcadel zařadil do dlouhého zástupu těch, kteří se rozhodli vzdát literární poctu slavnému Cimmeřanovi. Cenu IKAROS 1999 dostal za povídku Jedni druhých břemena neste.

V povídce Fiat Lux: Belchertownské svíce nás zavede do amerického Belchertovnu v Massachusetts. Právě sem přibyl vyšetřovatel organizace Fiat Lux otec Hillardi. Zjistit, kam se ztratila dvojčata místního usedlíka Wreckstona, nepřišlo otci Hillardimu zas tak těžké. Vždyť nad městečkem se vznáší Elk, entita, jež vypadá jako koule, z níž rostou větve jako z vánočního stromečku ozdobeného řetězy a spoustou svic, do sebe vtahuje duše nešťastných lidí. Jenže vysvobodit duše nešťastných chlapců už tak lehké nebude. Nejdříve je třeba zjistit, proč k tomu došlo. A tady se z počátku jednoduchý případ začíná zatraceně komplikovat. Může se zdát zvláštní, že steampunkově laděná povídka s odkazy na některá díla H. G. Wellse, je zároveň kritikou rasismu, ale je to tak. I o tom tenhle příběh je.

„Před tebou ať peklo běží,
jeho lámej brány.
Ať Luciper sražen leží
od Božské rány.
Ať se tělo nevypíná,
podej mu žluč místo vína,
zkroť jeho šíbalství,
pokutuj nedbalství.“

Nebyl by to Vlado Ríša, aby do sborníku také nepřispěl svou povídkou. Šlechtic či bohatý měšťan, lakomec, vydřiduch, zkrátka lump podepíše smlouvu s čertem. Ovšem záhy zjistí, že smlouva zas tak výhodná není a rozhodne se z ní vyvázat. Takže se obrátí na odborníka, nejlépe na alchymistu a magika, neb svaté officium neboli inkvizice by dotyčného lumpa vsadilo za paktování s ďáblem do želez a Vánoce nevánoce šupajdil by milej zlatej rovnou na hranici. Tak přesně o tomhle jsou Boží Vánoce. Že jde o povídku veskrze rozvernou, potvrdí stará božstva i strážný anděl, kteří v ní hrají nemalou roli. Povídku ocení každý, kdo má rád Svitky z londýnského mostu Jany Maffet Šouflové.

Anna Šochová je zdatnou povídkářkou, která od roku 2003 nasbírala hned pět Cen Karla Čapka. Z toho tři za novely Záskok, Výměna a Zeóla. V povídce Nejhezčí dárek vypráví o paní Vodičkové a její rodině. Jediný sci-fi příběh tohoto sborníku je věnován nejen vánočním přáním, dárkům a rodině, ale také kyborgům. A také tomu, že si máme dát pozor na to, co si přejeme. Zvláště o Vánocích.

Radoslav Kalaš píše od první poloviny devadesátých let. První povídku Faraónův osamělý pád publikoval v časopisu Nemesis 4/97, následovaly povídky Vládkyně živého stínu a Žije Jupiter?, které vyšly v Ikarii. V roce 2014 mu vyšel conanovský román Conan a zlato argoského kupce. Nejlépe jsou však hodnocené jeho povídky o nadnárodní protimagické organizaci Pohřební stráž a Pohřební stráž: Krespurská krev, které vyšly v letech 2018 a 2019 v XB-1.

K Pohřební stráži se vrací v povídce Vánoční palimpsest. Palimpsest  je označení pro psací látku, ze které bylo původní písmo záměrně odstraněno buď vyškrabáním nožem, či pemzou (v případě pergamenu), či omytím (u papyru) a nahrazeno novým textem. A přesně okolo něčeho takového se točí akční příběh, který jako by vypadl ze série Lovci monster či z příběhů Františka Kotlety o Tomáši Koskovi. Jen toho sexu je tam oproti knihám bruntálského řezníka o dost míň. Pomalejší rozjezd a absenci kopulujících párů ovšem Kalaš vyvážil zajímavým nápadem a povedenou akcí.

„Silent night, holy night
All is calm, all is bright
Round young Virgin Mother and Child
Holy Infant so tender and mild
Sleep in heavenly peace
Sleep in heavenly peace.“

Lucie Lukačovičová se naopak zapsala do srdcí fanoušků domácí fantastiky silně a nesmazatelně. Ať už šlo o její samostatný steampunkový román Poslední bůh, či originální urban fantasy Detektivní kancelář Sirius a Zákon Azylu. Vítězka Ceny Karla Čapka 2001 v kategorii krátká povídka publikuje své texty, v nichž zdařile mixuje urban fantasy a světové mytologie, ve všech žánrových časopisech.

Tichá noc, zrůdná noc je jednou z těch nejlepších. Už je to nějaký ten pátek, co se svět změnil. Nejde jen o to, že se začaly rodit děti s paranormálními schopnostmi, ale došlo i k drsným klimatickým změnám, které ovlivnily život na Zemi. Vezměte si takové Irsko stižené dlouholetým hladomorem nebo tichomořské ostrovy čím dál častěji bičované tornády. To se pak není co divit, že v Praze místo ukrajinské mafie vládne irská a cizinců tu potkáte víc než našinců. Soukromá vyšetřovatelka s poetickým jménem Avalon se ovšem o tohle nestará. Té jde jen o to přežít a moc nevyčnívat, protože i ji kvůli speciálním schopnostem může někdo označit za zrůdu a zavřít třeba do lágru. Jenže jíst se musí a platit nájem taky. Takže když do její ošuntělé kanceláře nakráčí krásná pin-upka v puntíkovaných šatech a hlasem zastřeným a šeptavým jako šansonová zpěvačka pronese „Já jsem Aubrey a chci vás najmout, abyste vypátrala vraha mého přítele“, Avalon nezaváhá ani chviličku a případ vezme. Lucie Lukačovičová se v téhle povídce předvedla ve své nejlepší formě. Noir střižený urban fantasy, okořeněný říznými dialogy, špetkou ostré akce a především zabydlený skvělými postavami, ze světa, který je pro většinu heterosexuálů stejně fantaskní jako příběhy o mimozemšťanech či elfech. A i na ty Irčany dojde.

„Oh, star of wonder star of might
Star with royal beauty bright
Westward leading, still proceeding
Guide us to thy perfect light…“

Knihu uzavírá Morčátko pro Ježíška, vánoční příběh, při jehož čtení mi běhal mráz po zádech, a to nejen proto, že je to asi poslední povídka, kterou Jaroslav Mostecký napsal. Už je to dlouho, kdy Zemi zahalil vesmírný mrak. Dávno tomu, kdy hvězdáři opustili své observatoře a atlasy hvězd pozbyly významu. Nemá cenu se učit o astronomii, neboť z Měsíce je vidět pouhý stín a hvězdy nespatříte vůbec. Takový je svět, v němž žijí Klárka s Matějem a jejich rodiče. Věčně ustaraná máma nepustí děti samotné ani na chodbu a táta, ten slaví Vánoce jen se zaťatými zuby. Jenže tyhle Vánoce budou jiné. Na obloze vyšla hvězda a mnozí věří, že se vše změní. Povídka o víře a také o ztrátě iluzí, která tenhle vánoční sborník uzavírá, ve vás bude ještě dlouho rezonovat.

Jak jsem psal už na počátku, tahle kniha se rodila v bolestech a potu a nebylo lehké ji přivést na svět. Ale stálo to za to. Ačkoli rozsahem nevelká, přináší tato antologie výborné povídky skvělých domácích autorů, kteří vám ukážou Vánoce v trochu jiném světle. Tak snad se mu bude dařit a potěší nejednoho čtenáře.

(V recenzi byly použity úryvky různých vánočních koled. Můžete zkusit uhádnout kterých.)

Vydal: Časopis XB1, 2021
Obálka: Petr Kopl