Kevin Hearne: Kletba krkavců (Sedm kenningů 2)

Kevin Hearne, autor Kronik železného druida, přichází s druhým dílem epické fantasy trilogie ze světa plného magie, ničivých konfliktů i touhy po nových, lepších začátcích.

Všechno začalo výbuchem sopky, který přinutil obry z Hathriru opustit mateřské ostrovy a přesunout se na pevninu hledat nový domov. Zároveň se ale nic netušící národy na kontinentu musely vypořádat také s překvapivou invazí dosud neznámých a děsivých Kostních obrů. Jejich zničující útok se nakonec podařilo zarazit. Cena, kterou za to bylo třeba zaplatit, se ale ukázala jako strašlivá a nikdo si dosud není jistý, zda nebezpečí skutečně pominulo. Přeživší se pomalu vzpamatovávají z prvotního šoku a začínají nejen s obnovou poničených měst, ale i s plány na odvetu.

Nejprve je ale potřeba dozvědět se o tajemném nepříteli něco víc. Jenže s každou další nalezenou odpovědí vyvstává jen stále víc nových otázek. Klíč k nalezení pravdy se dost možná skrývá v samotné podstatě kenningů, zvláštních schopností, kterými jsou obdarováni vybraní lidé z jednotlivých zemí. Kenning umožňuje různým způsobem manipulovat jedním ze čtyř přírodních živlů nebo ovládat rostliny a nyní po objevení bájného šestého kenningu také mluvit se zvířaty. Jenže co když existuje ještě i kenning sedmý? A jaká může být jeho podstata?

Příběh Kletby krkavců bezprostředně navazuje na předchozí díl, což představuje asi jediné větší úskalí knihy. Je totiž nutné si alespoň zběžně pamatovat události a postavy z Útoku obrů, jinak trvá poměrně dlouho, než se čtenář v ději zorientuje. Myslím, že by bývalo neuškodilo na úvod připojit alespoň krátké shrnutí předchozích událostí, protože stručné představení postav, kterým kniha podobně jako první díl začíná, mi v tomto případě připadá hodně nedostatečné. Jinak jsem ale nesmírně příjemně překvapená, jak skvěle tady dokázal Kevin Hearne svůj fantasy svět ještě víc rozvinout a obohatit. Je radost se zde setkat s tolika různými kulturami, jazyky, náboženskými a politickými systémy i typy lidí.

V knize se opět prolínají dvě časové roviny. V přítomnosti bard Fintan vypráví z různých perspektiv příběhy o právě prožité invazi pro přeživší shromážděné na poli kolem města Pelemyn. Využívá k tomu svoji absolutní paměť i zvláštní kameny, které mu umožňují proměnit se nakrátko v člověka, jehož ústy zrovna mluví. Každá kapitola proto začíná v Pelemynu, kde dějepisec Dervan bardova slova poctivě zapisuje a zároveň se sám potýká s místní politikou a složitou zásobovací situací. Hlavní pozornost se však soustředí na převyprávění minulosti z pohledu těch, kteří zasáhli do událostí kolem invaze. Jejich perspektiva lidem ve městě i čtenářům pokaždé odhalí další malý kousek skládačky, ale zároveň všemu prožitému dodává i lidský rozměr.

Jde o fascinující a ne právě snadný způsob psaní, který tady ale funguje na výbornou. Kevin Hearne opravdu brilantně pracuje s charaktery postav, dodává jim jedinečnost a osobitost, a přestože se jich při vyprávění střídá opravdu hodně, není možné si je vzájemně splést. Celkové vyznění knihy je navíc neuvěřitelně pozitivní až idealistické vzhledem k tématům, která se v ní probírají, což rozhodně nebývá v případě epických fantasy zvykem, ale v současné krizové době to docela potěší. Román se zaměřuje především na objevování nových míst a odhalování záhad s nimi spojených, není zde proto tolik akce, autor si spíše připravuje cestu k velkolepému finále, ale to vůbec nevadí.

Kletbu krkavců můžu jen doporučit.

Nakladatelství: Argo, 2021
Překlad: Veronika Volhejnová