Kevin Hearne: Útok obrů (Sedm kenningů 1)

Kevin Hearne začal promýšlet příběh Sedmi kenningů daleko dříve, než se proslavil zásluhou Kronik železného druida. Vydáním Útoku obrů, první knihy plánované epické fantasy trilogie, se mu tak splnil dávný sen – konečně dostal šanci představit čtenářům dílo, které stálo na počátku jeho spisovatelské kariéry.

Společenství šesti národů Teldwenu žilo dlouhá léta v míru. Roky prosperity však skončily v okamžiku, kdy na kontinent zaútočily dvě různé skupiny obrů. Především ti pocházející z dosud neznámé země za oceánem představují pro zdejší obyvatele doslova příšery z nejhorších nočních můr. Jsou nelítostní, zdánlivě nezastavitelní a nikdo nezná skutečný důvod jejich nemilosrdného plenění. Proto když jednoho dne před obyvatele města Pelemynu, které se proměnilo v jeden obrovský uprchlický tábor, předstoupí bard s tvrzením, že jim bude po několik následujících dnů vypravovat skutečný příběh probíhajícího konfliktu, přivítají ho všichni nadšením.

Raelský bard Fintan svému slovu dostojí a den po dni podává početnému publiku svědectví o uplynulých událostech. Má k tomu přitom jedinečné předpoklady – jeho kenning mu umožňuje magicky zesílit hlas a vzít na sebe podobu libovolné osoby. Na vystavěném pódiu se tak postupně během jeho doby „vystřídají“ různorodí lidé ze všech zúčastněných zemí. Někteří patří k vůdcům jednotlivých národů, jiní jsou docela obyčejní a k významnému dění se připletli zcela náhodou. Knihu tvoří z větší části záznamy těchto výpovědí. Úvodní části kapitol však nabízejí pohled do zákulisí na aktuálně probíhající události ve městě. Tyto části jsou vypravované z pohledu bryntského historika Dervana, jenž dostal od vládce města za úkol zapsat Fintanovo vyprávění a zároveň na něj jakožto na potenciálního špeha dohlédnout.

Útok obrů představuje velice ambiciózní román, který se prakticky v ničem nepodobá odlehčenému tónu autorovy předchozí tvorby. Premisa zní poměrně jednoduše – jedná se o popis invaze neznámého nepřítele a zobrazení následného chaosu. Zvolený styl, jímž se Kevin Hearne rozhodl konflikt přiblížit, však dělá z Útoku obrů poměrně komplikované čtení. Nejprve je potřeba si zvyknout na neustále se měnící vypravěče. Dohromady se jich v knize střídá jedenáct a jejich svědectví začnou dávat smysl teprve zvolna. Tato poměrně odvážná konstrukce vyprávění vyžaduje určitou dávku trpělivosti. Zásadní problém přitom představují postavy, jímž chybí lidskost a slouží hlavně jako nástroje, pomocí kterých se vyprávění posunuje dál. Přitom se autor velice snaží, aby tomu bylo jinak. Na papíře je každá postava charakterově unikátní a zajímavá. Úvod knihy přináší medailónky všech hrdinů společně s drobnými kresbami, jež nejlépe odhalují jejich různorodost. Z hlediska původu, pohlaví, vzhledu a sexuální orientace je kniha skutečně neuvěřitelně pestrá, a jedním z vypravěčů je dokonce vůdce druhé, méně „nebezpečné“ skupiny obrů. Celkový obraz konfliktu tak nezůstává zdaleka černobílý. Je proto škoda, že i přes uvedenou snahu nedokážou protagonisté více zaujmout.

Upoutat naopak dokáže samotný svět. Kevin Hearne si dal značnou práci s jeho výstavbou a je radost postupně objevovat veškerou barvitost a rozmanitost představovaných zemí. V geografické orientaci přitom pomáhá přiložená mapa. Každý ze šesti národů dostává v příběhu vyvážený prostor a výborně provedené je i nenásilné zobrazení různorodých kultur a přiblížení jejich osobitých magických systémů. Jednotlivé státy mají svůj specifický kenning založený na moci živlů a přírody. V praxi systém funguje tak, že se na jejich území nachází vždy jedno místo obdařené zvláštní mocí umožňující obyčejným lidem získat vládu nad ohněm, vodou, zemí, větrem nebo rostlinami. Pro získání těchto schopností však musí jedinci projít nebezpečnou zkouškou a i v případě, že přežijí, jim následné přepínání sil a nadměrné využívání získané moci postupně ubírá roky života. Jen pro doplnění: jedna z postranních linek vyprávění řeší otázku nalezení šestého kenningu a zabývá se legendou o existenci sedmého.

Z popisu kenningů zůstává patrné, že přestože se ve světě Teldwenu vyskytují určité zvláštnosti, autor se při vyprávění drží z hlediska užití fantasy prvků spíše při zemi a neohání se žádnými magickými artefakty ani dobrodružnými výpravami. Útok obrů se neštítí ukázat poměrně explicitně hrůzy války a zabývá se vykreslením traumat i způsobů, jak se s nimi vyrovnat. Vyskytuje se tady velké množství neobvyklých motivů, které jsou chytře zpracované a zkombinované. Knize na druhou stranu schází napětí, výraznější zvraty i uzavřenější konec a čtenář nedostává příliš šanci vcítit se do jednotlivých postav. I tak se však jedná o příběh hodný pozornosti, doplněný navíc o krásnou obálku. Doporučuji všem, kteří se rádi nechávají překvapit originálními nápady a nezaleknou se trochu náročnějších fantasy titulů.

Originální název: A Plague of Giants
Nakladatelství: Argo, 2019
Překlad: Pavel Černovský