Naomi Noviková: Smrtící vzdělání

Vezměte internátní střední školu a nalijte do ní neskutečné množství různé magie. Zalidněte ji pestrou škálou studentů ze všech možných koutů světa. Přihoďte intriky a úklady. Promíchejte, ale před podáním sežeňte neuvěřitelnou škálu vražedných stvoření na doladění chuti. Tohle není recept od pejska a kočičky, ale nejnovější počin Naomi Novikové.

Galadriel „El“ Higginsová studuje ve třetím (předposledním) ročníku magické mezinárodní střední školy. Spolužákům se rozhodně nechlubí, že její matkou je proslulá a oblíbená léčitelka. Před pár lety El společně s matkou žila v komuně Zářivá mysl ve Walesu, kde skutečnou čarodějnou moc měly jen ony dvě. Bohužel s příchodem puberty se mladí uživatelé magie stávají vyhledávaným a lahodným soustem pro různá malefikária. Větší štěstí mají potomci obyvatel magických enkláv, ale i u nich mladí proudí do speciální magické školy, která představuje místo téměř bez malů, kde mají možnost konečně zjistit a ovládnout svůj magický potenciál.

El nepatří k nejoblíbenějším studentům a spíš se pro ni hodí role pozorovatelky a outsidera, což části zapříčiňuje její milá povaha píchavého kaktusu s pěkně prořízlou pusou. Jejím naprostý protiklad přestavuje Orion Lake. Vzorný, samozvaný likvidátor malů a ochránce ostatních studentů. Svými činy zachránil většinu ročníku před ošklivou smrtí. Pochází z enklávy v New Yorku a jeho rodiče v ní patří mezi nejvlivnější čaroděje. El a Orion by se při studiích možná míjeli, kdyby jí ten idiot zase nezachránil život. El tahle skutečnost nevýslovně štve, protože se o sebe umí postarat sama a za půlku problémů stejně může Orion.

Galadriel a Orion ve škole představují dva naprosté kontrasty. Každá z nich má úplně odlišné spříznění pro magii. Orion získává manu (magická energie, s jejíž pomocí se dají dělat náročnější kouzla) likvidací malefikárií, která ohrožují ostatní studenty. Považuje to trochu za svoji životní misi, vrhá se do toho po hlavě a bez rozmyslu. Neustále ho obklopují ostatní studenti z New Yorku a bez problémů by si mohl založit vlastní fanklub. Galadriel se k odkazu své dobrosrdečné matky nehlásí, protože babička ze strany jejího zesnulého otce předpověděla, že Galadriel se stane děsivou a mocnou černou čarodějkou. Zatím k tomu nedošlo, což ovšem nic nemění na tom, že jejím magickým spřízněním jsou destruktivní a katastrofická kouzla, což je nejspíš důvod, proč se ji vlastní příbuzní pokusili zabít.

Smrtící vzdělání je první díl trilogie nazvané Scholomancie od americké spisovatelky Naomi Novikové. Pokud si někdo myslel, že Harry Potter a jeho kamarádi vedli během školního roku v Bradavicích nebezpečný život, není to nic proti tomu, čemu musí čelit El a její spolužáci od prvních stránek románu. Stačí dodat, že škola funguje jako samostatná entita bez učitelů, kam studenti vejdou na počátku prvního ročníku. Žádné prázdniny s rodinami, balíčky z domova ani volné víkendy na výletech. Nic takového. Mezi prvořadé úkoly studentů patří boj o přežití, vzdělávání a hledání té nejlepší aliance pro budoucnost. Část z nich se nedožije závěrečné promoce ve čtvrtém ročníku. Během té musí opustit školu přes promoční halu plnou zuřivých a hladových malefikárií. V lepším případě odpromuje nebo spíše přežije jedna čtvrtina ročníku. Kromě nenasytných malů se studenti občas stávají i kořistí spolužáků užívajících malii (kradou životní sílu z někoho či něčeho živého).

Smrtící vzdělání je svižná, energická a čtivá young adult fantasy. Nechybí v ní dobrodružství, mladí hrdinové, ani naprosto hororové prvky, nečekané zvraty, pokusy o vraždu a boj o holý život. Celá kniha stojí na Galadriel, které sekunduje Orion. Galadriel patří mezi svérázné a hodně odhodlané hrdinky. Naomi Noviková ji vykreslila zajímavě a v některých situacích protagonistka jedná velmi pragmaticky, což se nemusí zamlouvat všem čtenářům. Vzhledem k prožitým zkušenostem však nejedná vždycky úměrně svému věku, ale jako mladá dospělá žena. Smrtící vzdělání je vyprávěno z pohledu hlavní hrdinky, ale Naomi Noviková používá ve svých knihách jistou emocionální rezervovanost, takže nehrozí, že by kniha byla příliš „ženská“.

Naomi Noviková dávno dokázala, že její příběhy nejsou úplně běžné, i když na první pohled zpracovává proslulé a oblíbené klišé, jako je život studentů na magické škole. Román Smrtící vzdělání je trochu silnější kafe, kde život je nelítostný boj o přežití.

Vydal: Host, 2021
Překlad: Veronika Volhejnová
Počet stran: 351