Cizinci Morta Castla nebojují fér

Dokážete si představit, že by se v lidské společnosti mohl zcela nepozorovaně vyvinout nový druh „člověka“? Tak podobný a přitom tolik odlišný od většinové společnosti? Nejedná se sice o nadčlověka s výjimečnými superschopnostmi, ale spíše o jedince, jehož se dotklo samo Zlo a zanechalo na něm neviditelné znamení. Někteří lidé se specifickým darem jej přesto vidět mohou.

První překladový hororový román nakladatelství Golden Dog, poprvé vydaný v Americe roku 1984, čtenáře zatáhne do velmi napínavého a svou aktuálností znepokojivého příběhu již nesmlouvavým prologem. V něm je ihned čtenáři naservírována podstata toho, kdo ti Cizinci vlastně jsou a o co jim skutečně jde.

Následuje seznámení s Michaelem Loudenem a jeho zdánlivě obyčejnou středostavovskou americkou rodinou žijící poklidně na předměstí. To je ovšem pouhá iluze. Pro Michaela rozhodně. Předvádí každodenní hru na normálnost všem okolo sebe, aby skryl svou pravou podstatu až do chvíle, kdy přijde jeho čas. Jeho a jemu podobných. Čas Cizinců.

Mort Castle ve své knize rozehrál brutální příběh plný přetvářky, dějových zvratů a ničím neopodstatněného násilí. Svým Cizincům vtiskl autor úplně jinou morálku, a to morálku absolutní nemorálnosti. Do detailů promyslel psychologii skupiny lidí, kteří se narodili bez morálních zábran, bez empatie a hlavně bez svědomí. Mort Castle se v románu nebojí zacházet s pojmy z klinické psychiatrie, zaměřuje se na vidění aury, prozření vizí budoucnosti, odvěký boj Dobra a Zla a mnoho dalších věcí. Autor to vše přímo v příběhu zmínil a využil přesně v ten pravý okamžik, nebo jen naznačil pro vnímavého čtenáře.

Dobro zde není sice úplně bezbranné, ovšem je v nelichotivé pozici toho nepřipraveného a rozhodně slabšího z obou protivníků. O to mrazivější zážitek kniha přinese. Zručná propracovanost postav navíc čtenáři umožní velmi snadné propojení s protagonisty. O jedny se bude právem bát a druhé bude upřímně nenávidět. Až do epilogu bude trnout s bláznivě tlukoucím srdcem, zvýšeným tepem a tlakem, o nepravidelné dechové frekvenci ani nemluvě. Tato kniha má prostě vše, co má horor mít: propracovaný napínavý příběh s explicitně líčeným násilím a dusivě hutnou atmosférou.

I když hororový příběh od samého začátku směřuje přímo k jasnému cíli, čtenář ho nebude chtít a moci jen tak přijmout. Pokud je ovšem lidskou bytostí, a ne Cizincem. Po přečtení Cizinců nejspíš bude člověk mhouřit oči na každého ze svých blízkých, přátel, sousedů, či na náhodné kolemjdoucí. Jestli náhodou neuvidí koronu rudé aury kolem jejich hlav jako varovný maják.

Vydal: Golden Dog, 2021
Překlad: Martin Štefko
288 stran / 299 Kč (v e-shopu Golden Dog za 249 Kč)