Cassandra Clare a Wesley Chu: Rudé svitky magie

Rudé svitky magie jsou první kniha nové série ze světa lovců stínů Nejstarší kletby od světoznámé autorky Cassandry Clare, která vznikla ve spolupráci s Wesleym Chu.

Lovec stínů Alek Lightwood a čaroděj Magnus Bane si vyrazí na romantickou dovolenou do Evropy, aby se více sblížili a rozvinuli svůj vztah. Jejich plány však vezmou za své, když je Magnus obviněn ze založení démonického kultu Karmínová ruka, který vraždí podsvěťany i civily. Společně se snaží vypátrat kult a jeho nového vůdce a také přijít na kloub minulosti, kterou někdo z Magnusovi paměti vymazal. Vše budou muset vyřešit rychle, než Karmínová ruka přivolá do tohoto světa vyššího démona nebo než se to dozví Spolek a nastane jiný problém.

Autoři napsali příběh, jemuž dominují LGBT+ postavy – nejen Alek a Magnus, ale i Aline a Helen ze série Temné lsti. Tato tématika je napsána velmi uvolněně, odlehčeně a dobře se čte. Vztah Aleka a Magnuse se vyvíjí hezky a vyvolává úsměv na tváři, obzvláště s přihlédnutím k Alekovi. Ten se možná může zdát trochu jiný, než si ho čtenář představoval v rámci série Nástroje smrti (alespoň u mě to tak bylo, ale zklamaná jsem tedy nebyla). Obě hlavní postavy si však člověk rychle oblíbí a bude hltat o nich poskytnuté detaily.

Svět lovců stínů se nachází v současném světě lidí neboli civilů, skryt před jejich zraky. V tomto světě žijí vedle sebe lovci stínů a podsvěťani, kam se řadí například upíři, vlkodlaci, čarodějové, víly. Vyskytují se zde i démoni z jiných dimenzí, proti kterým lovci stínů zasahují.

Autorka Rudé svitky magie zařadila k dílu Město padlých andělů ze série Nástrojů smrti. Pokud však čtenář tuhle knihu zrovna nedávno nedočetl nebo nemá dobrou paměť, bude akorát vědět, že se to odehrává po válce s Valentýnem a někdy v době, kdy už byl Sebastián uveden do příběhu. Nejdůležitější však na časové ose je to, že ve společnosti stále panují ne zrovna ideální vztahy mezi podsvěťany a lovci stínů, což bude i jedna z komplikací týkající se Aleka a Magnuse. Ačkoliv čtenář v příběhu narazí na spoustu známých postav, dá se kniha číst i bez velkých znalostí jiných sérií z tohoto světa.

V young adult fantasy románu Rudé svitky magie je hezky propletena zápletka s romantickou linkou. Autoři pěkně vedou vyprávění, čtenář s postavami postupně zjišťuje různé informace. Nevyskytuje se zde tolik dramatických zvratů, avšak ten na konci je podle mého názoru velmi dobrý. Čtenář v průběhu příběhu možná poleví v pozornosti, ale ke konci autoři šikovně stupňují napětí a pocit „něco tady nehraje“, až dojde ke zvratu. Zápletka se může zdát nepříliš složitá, ale po všech odhaleních je zajímavá a dobře zpracovaná. Čtenář určitě ocení dostatek skvěle napsaných bojových scén. Oproti jiným knihám ze světa lovců stínů si zde čtenář užije trochu víc podsvěťanských postav v jejich prostředí, ale najde tu i dost zmínek o démonech. Dalším rozdílem jsou peprnější milostné scénky.

Čtenář sleduje příběh z pohledu vypravěče, občas i z pohledu Aleka a Magnuse, což někdy může být dost zmatečné, jelikož je všechno ve třetí osobě. Začátek je lehce rozpačitý, ale pak se autoři rozjeli a už nebyl problém se začíst. Myslím si, že si Cassandra Clare a Wesley Chu dobře sedli a v podstatě nelze poznat, že by knihu psali dva autoři. Nebojí se dlouhých a složitých souvětí, naštěstí jsou celkem srozumitelná. Poměr dialogů a popisných částí mají hezky vyvážený. Celkovou uvolněnou atmosféru občas přeruší vystupňované napětí a akčnější scény. Nechybí ani momenty, u kterých se čtenář zasměje. Příběh má stálé tempo, které hezky plyne.

Rudé svitky magie určitě doporučuji fanouškům světa lovců stínů, ale také těm, kteří si chtějí přečíst dobrou fantasy s LGBT+ postavami.

Vydal: Slovart, 2020
Překlad: Pavel Kaas