Kevin Hearne: Nahraný (Kroniky železného druida 5)

Uplynulo dvanáct let od událostí popisovaných v Napáleném a železný druid Atticus O’Sullivan se po celou dobu v tichosti soustředil na výuku své učnice Granuaile. Nyní mu zbývá už jen jediné – svázat ji se zemí.

Závěrečný rituál, po jehož dokončení se Granuaile bude moci konečně ujmout vlastních druidských povinností, ale není právě z nejjednodušších. Tvorba potřebných tetování zabere tři měsíce, a právě když se zdá být přichystáno vše potřebné, přijde pohroma. Atticus i Granuaile před lety záměrně nafingovali svou smrt a od té doby se jim dařilo žít nenápadně a skrývat se před pomstou bohů pod falešnými identitami. S tím je teď ale konec. Našel je totiž zoufalý Perun, kterému se jen těsně podařilo uniknout před řáděním osvobozeného Lokiho, který se snažil rozpoutat konec světa. Atticovi je po tomto setkání jasné, že právě prožil poslední klidný den. Ragnarok a s ním spojené sliby, kterými se zavázal Ódinovi, začínají nabývat na aktuálnosti.

Nejprve je však třeba vyřešit stávající problém. Atticus se proto společně s Granuaile a věrným vlkodavem Oberonem vydává do Tír na nÓgu, kde se od shromážděných Tuatha Dé Danann dozvídá, že jediným místem vhodným pro provedení rituálu zůstává úpatí hory Olympu, které se ne úplnou shodou náhod nachází přímo uprostřed nepřátelského teritoria. Římský bůh Bacchus nezapomíná a nemůže se dočkat, až se druidovi krvavě pomstí za předchozí ponížení. A není sám. Po krku celé skupince brzy jdou nejen obyvatelé Olympu, ale i místní upíři a zástupci temných elfů. Podaří se jim unikat dost dlouho na to, aby zvládli dokončit téměř nemožný úkol?

Ústřední vypravěčské role se v Nahraném stejně jako v předchozích dílech ujímá Atticus, kterému věrně sekunduje stále výborný a vtipný Oberon. Větší a aktivnější roli ve vyprávění však tentokrát získává i Granuaile, což není překvapivé, protože děj se soustředí především na zobrazení jejího charakterového vývoje a proměny v nebojácnou a rozhodnou druidku. Lze jen doufat, že její postava bude hrát v budoucnu v sérii ještě podstatnější roli. Nahraný rovněž přinesl více méně uspokojivé rozřešení dlouho naznačované romantické linky mezi oběma postavami. Samotný děj zůstává napěchovaný akcí a různými drobnými souboji s nečekanými protivníky. Kevin Hearne stále vyniká ve schopnosti kombinovat a přetvářet elementy vypůjčené z nejrůznějších mytologií a v umění jejich přirozeného vřazení do příběhu.

Naneštěstí se v knize naplno projevuje určitá repetitivnost, s jakou autor přistupuje k tvorbě zápletek. Předpoklad, že veškeré konání má následky, kterým je nutné se postavit nebo je odčinit, zůstává stále zajímavý. Děj Nahraného se však kvůli tomu skládá prakticky pouze z pokusů o dokončení potřebného rituálu, které jsou opakovaně narušovány příchodem protivníka, proti němuž je třeba bojovat nebo před ním utéct. Příběh tak nesměřuje k uspokojivému závěru a nedochází k rozřešení téměř žádných nově naznačených potíží. Obdobně se autorovi již příliš nedaří do struktury románu zakomponovat jinak zajímavá vyprávění z minulosti, pomocí kterých dříve dokázal například hezky vysvětlit motivace postav.

Nezbývá než doufat, že se v budoucnu Kevin Hearne rozhodne vést Kroniky železného druida trochu jiným směrem, stále totiž nepochybně patří mezi špičky současné urban fantasy.

Originální název: Trapped
Nakladatelství: Laser-books, 2019