Stranger Things potřetí

Poslední roky jsou seriály očekávanější než filmy. Společnosti jako HBO, Amazon či Netflix se do nich nebojí investovat nemalé peníze. Stranger Things má za sebou dvě úspěšné série, po kterých se stal vlajkovou lodí Netflixu. Po skončení Hry o trůny je momentálně asi tím nejpopulárnějším seriálem na světě a na jeho třetí sérii se těšily miliony diváků.

Více než rok a půl trvalo čekání na pokračování příběhu z městečka Hawkins, které je sužováno temnými silami, jež procházejí branou z jiné dimenze do té naší.

Třetí řada se odehrává rok po událostech té druhé. Tedy brána je uzavřena a se světem „nahoře dole“ se tu nesetkáte. Hlavní hrdinové příběhu dospívají, což se do celé série velice promítlo. Řeší se vztahy. Eleven (Millie Bobby Brown) chodí s Mikem (Finn Wolfhard), což se nelíbí Hopperovi (David Harbour). Ten s nimi tedy chce mít vážný rozhovor, ale nakonec jen řekne Mikeovi, ať s El už tolik času netráví. El pod vlivem Max (Sadie Sink) začíná poznávat, jaké je být „normální“ teenagerkou. Dustin (Gaten Matarazzo) se vrací z vědeckého tábora, kde prý potkal holku Suzie, se kterou chodí, a za pomocí jím sestrojené radiové stanice se s ní spojí, aby to ostatním dokázal, což se však nedaří. Will (Noah Schnapp) se cítí sám. Parta se skoro rozpadla, kamarády víc zajímají holky než hry, což těžce nese.

Parta zpočátku série působí nekonzistentně, avšak tak, jak to v životě chodí. Puberta je zkrátka období velkých změn. Stranger Things je nyní také komediálnější, ztřeštěnější. Nemusí to být každému po chuti, ale telecí léta přinášejí podobně vyznívající situace a seriál výborně reflektuje vývoj hlavních postav.

Nejdůležitější však nejsou vztahy a legrace. Překvapivě zásadní úlohu hraje horor. Respektive více než v předchozích řadách. Nějak se totiž do Hawkinsu opět dostávají zlé síly v podobě Mozkožrouta, který se však musí nejdříve v našem světě zformovat. K tomu potřebuje hostitele. A nejen jednoho. Postupně si tak získává čím dál víc obyvatel městečka. Jak se Mozkožrout formuje, vstupuje Stranger Things na půdu tzv. „čvachtavého hororu“, tedy řádně nechutného. Některé scény připomenou svou „obludností“ slavný horor Věc (1982) a narážek na slavné filmy v této sérii naleznete na každém kroku. Inspiraci dílem Stephena Kinga je zjevná už od první série, ale sami můžete hledat, co za easter eggy naleznete. Např. připomínky hororů Kostka, Halloween, Zámotek, Vetřelec, sci-fi komedií Návrat do budoucnosti, Gremlins a v závěrečné epizodě příjemně překvapí „něco“ z Nekonečného příběhu.

Mozkožrout se vrací, jenže jak je to možné, když je brána zavřena? Někdo se ji snaží otevřít. A ten někdo není nikdo jiný než – Rusové. Stranger Things se záměrně vyžívá v klišé. Však se příběh odehrává v roce 1985, a tak není divu, že jako záporná strana se nabízí Sovětský svaz. Jenže ti se nesnaží bránu otevřít u sebe, nýbrž přímo pod nohama obyvatel Hawkinsu. Aby toho nebylo málo, mají v týmu zabijáka. A ne jen tak ledajakého. Ruskou verzi Terminátora. Inspirace tímto legendárním filmem je zcela zjevná a vlastně velmi vtipná.

Všechny výše zmíněné věci jsou šikovně dávkované tak, aby se divák bavil. Zároveň se tak nesourodé věci jako parta dětí a tajná ruská základna nečekaně propojí. A ačkoliv jsou postavy na začátku série docela rozházené, jejich osudy se opět spojují a bojují proti zlu společně.

Ve třetí sérii přibylo pár nových postav. Některé jen na chvíli, jiné budou mít zcela jistě místo v budoucnosti (Suzie je úžasná). Na některé věci se nedostalo. Například další testované subjekty, jako byla Eleven. Co je s nimi? Budou mít ještě nějakou úlohu v seriálu? Tvůrci Stranger Things bratři Dufferové mají, jak se zdá, vše pod kontrolou.

Třetí série Stranger Things je skvělý příběh, který samozřejmě uzavřený ještě zdaleka není. Poslední díl vyvolal silné emoce a chuť zaslat vzkaz tvůrcům, ať koukají čtvrtou řadu dodat co nejdříve. A pokud možno přinejmenším stejně kvalitní.

INFO O SERIÁLU:
Domovská stanice: Netflix
Země původu: USA