Prokletá krev aneb upíři ve Versailles

Ve Versailles se chystá korunovace Ludvíka XXIV., zároveň se však na něj připravuje atentát. V Paříži řádí smrtící epidemie, někdo unáší malé děti a na Martově poli nestojí Eiffelova věž. Tak vypadá současná Francie ve fantasy románu Prokletá krev.

Sedmnáctiletou Angie se jednoho zářijového rána pokusí v pařížském metru zabít dva muži, a než jim s pomocí kamaráda Matta jen tak tak unikne, dozví se že je „označená“ a nepřežije týden. Proč ji takto označilo Tajné služebnictvo, tedy tajná služba panovníka, nemá Angie tušení. Jako by ten den nebyl už dostatečně divný, Angie po deseti letech odloučení navštíví matka, vévodkyně de Noaillesová s tím, že je čas představit ji u dvora ve Versailles.

Angie nakonec souhlasí, že se na ples vydá, protože doufá, že by mohla zjistit, proč se ji snaží zabít. Doprovází ji kamarádka Clémence, dcera poslance Republikánské strany, tedy zcela nevhodný doprovod na společenskou událost francouzské šlechty. Že jejich výprava mezi smetánku neskončí podle plánu, se dá očekávat, odvážné dívky se však připletou ke krveprolití, které má za následek prudké probuzení Angiiných psychických schopností a setkání s mužem z Angiiny minulosti.

Autorská dvojice Ange, jíž v češtině zatím vyšly pouze dva díly historické fantasy Ayesha, čtenářům postupně odhaluje současné poměry ve Francii, ovšem v alternativní Francii, která se nikdy nestala republikou, protože všechny revoluční pokusy byly vždy včas potlačeny (to je v knize velmi dobře a uvěřitelně vysvětleno). Ve Versailles se chystá korunovace Ludvíka XXIV., jenž se má stát králem v patnácti letech – po smrti jeho rodičů před deseti lety doteď vládne Francii jeho bratranec, regent Jindřich de Condé. Tomu se samozřejmě představa, že najednou přijde o moc, nelíbí, jenže o trůn usilují i jiní a mocnější hráči.

Čtenář se spolu s hlavní hrdinkou ocitá v síti intrik, tajných dohod a společenství, kde je těžké odhalit, kdo spolupracuje s kým a proti komu. A k tomu se přidávají nadpřirozené síly a taky náhlá epidemie neznámé nemoci, která způsobuje krvácení z nosu a rychlou smrt. Dá se říct, že autoři knihu až zahltili vším, co se v krátkém časovém úseku děje (celý příběh se odehraje jen během sedmi dní). Hlavně v první polovině je román zaplaven mnoha zdánlivě nesouvisejícími události, jež do sebe začnou zapadat až ke konci příběhu, který naopak působí uspěchaně, jako by autoři museli rychle všechno vysvětlit na pár stránkách.

Hlavní hrdinka Angie je sympatická, odvážná dívka, s kterou je snadné se ztotožnit. Bojuje za sebe i své přátele, není to žádná princeznička jako dívka na obálce, ale docela drsňačka. Co ovšem působí dost uspěchaně a nepřirozeně, je její náhlé vzplanutí. Vztah s jejím tajemným zachráncem je nepropracovaný a zůstává bohužel slabým místem a jediným nedořešeným volným koncem v jinak uzavřeném příběhu.

Autoři zvolili vyprávění ve třetí osobě, čtenář tak vidí víc než hlavní hrdinka, zároveň to však tříští souvislost děje. Občas tak má člověk chuť přeskočit dál, na „zajímavější postavu“, v Prokleté krvi se však stěží dá něco považovat za vatu. Naopak je třeba občas listovat zpátky, aby si čtenář znovu přečetl něco, co mu uniklo, protože to nepokládal za důležité. Kvůli počáteční roztříštěnosti budete mít možná stejně jako já problém se zprvu začíst, v druhé polovině však příběh nabere rychlejší tempo a pěkně odsýpá. Autorům se v Prokleté krvi podařilo atraktivně namixovat fantasy a alternativní současnost. Až lituju toho, že kniha nemá pokračování.

Ve Francii získala Prokletá krev cenu Grand Prix de l’imaginaire za nejlepší román pro mládež. Snad zaujme i české čtenáře, kteří nemusejí až tak dobře znát francouzskou historii a v knize zmíněné historické postavy. Pokud však naopak máte rádi například Tři mušketýry či filmovou Angeliku, tuto její jmenovkyni a její divoké dobrodružství si jistě oblíbíte.

A co že dělají v titulku ti upíři? To už si musíte v knize přečíst sami ;)

Vydalo: CooBoo, 2019
Původní název: Sang Maudit