Ange: Ayesha – Pod Tyrkysovou hvězdou

„Mluvili o Ayeshe. Očekávali Ayeshu. Ayesha však nebyla připravená.“ (str. 151) Bohyně Ayesha je symbolem vzpoury a svobody Tyrkysového lidu, který již na tři tisíce let žije v otroctví. Kniha francouzského páru, píšícího pod pseudonymem Ange, je jednak historií revoluce utlačovaného národa, jednak ukázkou krutých a nesmyslných tradic.

První část trilogie, zvaná Pod Tyrkysovou hvězdou, vypráví příběh Marikani – následnice trůnu v království Harabeku, která zachránila z potápějící se galéry dva galejníky. Jeden z nich – špeh a vrah Arekh – se stává jejím průvodcem a ochráncem na pouti nepřátelským územím Emirátu. Mladá žena se ocitá v nebezpečí jak před emírovými vojáky, tak před pekelnými psy. Galejník Arekh je její jedinou pomocí. Ač zprvu chtěl jít vlastní cestou, nakonec není schopen zanechat dámu v nesnázích.

Dobrodružná putování bývají často náplní celých knih, tohle naštěstí není ten případ. Proč naštěstí? Prvních sto stran bylo přes život ohrožující situace velmi nudných a zdlouhavých. Hrdinové spolu krom strohých cestovních plánů skoro nemluvili, čtenář byl tak téměř bez šance je blíže poznat. Neznal jejich myšlenky, tedy až na ty Arekhovy, ale odsouzený vrah byl tak chladný, že stejně k srdci nepřirostl. Nač jsou tedy v knize nebezpečné situace, když je čtenáři lhostejné, zda při nich některý z hrdinů zahyne.

Knihu zachraňuje druhá polovina, kdy se poodestře rouška tajemství jak Marikaniny, tak Arekhovy minulosti. Arekh už není ten chladný psí čumák a Marikanina úloha v osudu Tyrkysového lidu je konečně odhalena. Dvorské intriky, úkladné vraždy v paláci v Harabeku i válka s Emirátem konečně dávají příběhu náboj.

Ač tedy zprvu kniha může trochu nudit a zklamat očekávání vzešlé z anotace, její druhá polovina dojem napraví. Závěrečný dialog mezi Marikani a Arekhem je nádherně vypjatou scénou plnou emocí, až čtenář zalituje, že takových momentů nebylo v knize víc. Otevřený konec příběhu ve čtenáři vyvolává touhu po dalším díle, protože napínavý závěr dává tušit, že snad to dobré a lepší ještě přijde.

Zatím jsme jen nakousli historickou fantasy s nevšední zápletkou o zkostnatělých tradicích a počátcích revoluce národa uvrženého v otroctví.

„Bozi neexistují.“ Prostinká věta na závěr z úst Marikani v nás vzbuzuje otázku, jak dlouho bude trvat, než ji ostatní nebudou považovat za blábol šílence, než otevřou oči a prozří.

Ange: Ayesha – Pod Tyrkysovou hvězdou (Ayesha – La Légende du Peuple turquoise)