Neil Gaiman, P. Craig Russell, Scott Hampton: Američtí bohové 1 – Stíny

Oceňovaný román Neila Gaimana se nyní dostává ke čtenářům ve formě luxusně zpracované grafické novely rozdělené do tří částí. Stínova cesta za poznáním v první knize sice teprve začíná, ale i tak jde o jednu pořádně divokou a neobvyklou jízdu.

Stín je pořádný kus chlapa, ale má podivně zamlklou a uzavřenou povahu. Udělal jednu pořádnou hloupost, která mu vynesla tři roky vězení. Dobu za mřížemi využil ke čtení, cvičení kouzel s mincemi a k přemýšlení. Má za to, že už přesně ví, co od dalšího života chce. Až se znovu dostane na svobodu a vezme do náručí milovanou ženu Lauru, všechno nabere mnohem lepší směr. Jak se ale jeho propuštění blíží, začíná být podivně neklidný. A má proč. Krátce nato si ho k sobě pozve ředitel věznice a oznámí mu, že ho pouštějí ihned, aby se stihl vypravit na pohřeb. Jeho žena zemřela při tragické dopravní nehodě. Stín se rázem ocitá sám na cestě, která ho podivnou shodou náhod dovede až k tajemnému panu Středovi.

Stín po určitém váhání přijímá Středovu nabídku na zaměstnání a jeho osud tím nabírá docela nový směr, kterému by se ještě před několika dny vysmál. Chtěl být obyčejným, zákony dodržujícím občanem, a místo toho teď vozí svého zaměstnavatele v otlučeném autě po všech čertech a pomáhá mu páchat různé pochybné věci. Připadá si jako ve snu, jedno nezvyklé setkání střídá druhé a jeho napadají tisíce otázek. Začíná mu být jasné, že Středa i ostatní jeho známí jsou něčím víc, než se na první pohled zdá. Blíží se bouře a v Americe se schyluje k rozhodujícímu střetnutí mezi starými a novými bohy. Všichni přitom touží mít Stína na své straně a on netuší proč. Vždyť on sám nic neznamená? Nebo snad ano?

Příběh odvyprávěný ve Stínech pokrývá zhruba první třetinu děje původní knihy. Sama k podobným komiksovým adaptacím přistupuji s pořádnou dávkou skepse, většinou mi jejich vznik totiž připadá naprosto zbytečný. Američtí bohové mě ale příjemně překvapili. Celý projekt komiksového zpracování samozřejmě vděčí za svůj vznik především vysílanému seriálu, kreativní tým v čele s P. Craigem Russellem však přistoupil ke svému úkolu svědomitě a dal si na výsledné podobě velice záležet. Nejde o doslovné převyprávění, ale ani o seškrtání původního materiálu až na dřeň. Děj plyne o poznání rychleji než v knize, zároveň zde ovšem zůstává zachyceno všechno podstatné, co dělalo originál tak výjimečným, včetně krátkých epizod o příchodu bohů do Ameriky.

Američtí bohové představují jedinečný příběh v jakémkoliv formátu. Neil Gaiman zde míchá staré mýty s novými přístupy a realitou současného světa. Tohle je možná jeho „nejpolitičtější“ román, který přestože poprvé vyšel už v roce 2001, dodnes neztrácí nic na aktuálnosti. Pokud bych mu měla něco vytknout, byla by to příliš pasivní role hlavního představitele Stína, ke kterému čtenář nemůže snadno proniknout a vcítit se do jeho prožitků. Grafické zpracování se tomu ovšem snaží všemožně napomáhat. Stíny tvoří dohromady devět sešitů nebo chcete-li určitých kapitol. Prostřídá se v nich hned několik zajímavých kresebných stylů a plusové body získávají autoři i za to, že se vzhled postav nesnaží připodobňovat k protagonistům v seriálu, ale jdou si vlastní cestou.

Američtí bohové 1 – Stíny nabízejí kromě pevné vazby i celou řadu bonusů, včetně náčrtů designu postav nebo variantních obálek od celé řady známých kreslířů. Kniha může skvěle posloužit zejména těm, kteří se s předlohou dosud nesetkali a mají zájem užít si příběh v trochu rychlejším tempu. Pro ostatní pak může být zajímavé podívat se na důvěrně známé scény z trochu jiné perspektivy.

Originální název: American Gods 1 – Shadows
Příběh a text: Neil Gaiman
Scénář a rozvržení: P. Craig Russell