Cassandra Clare: Paní půlnoci

Paní půlnoci je první díl nové série Temné lsti ze světa lovců stínů od Cassandry Clare, autorky sérii Nástroje smrti, Pekelné stroje a spoluautorky Magisteria.

Emma během Temné války ztratila oba rodiče. Odmítá věřit tvrzení Spolku, že jejich smrt má na svědomí Sebastian Morgenstern, a léta pátrá po pravém viníkovi. Sice Emmě nikdo z Carstairsových nezbyl, ale žije s rodinou Blackthornových v losangelském Institutu. Ve městě se začnou objevovat mrtvá těla s podivnými znaky na kůži, které se velmi podobají znakům, jež měli na těle Emmini rodiče. Emma a její parabatai Julián Blackthorn se rozhodnou úmrtí prošetřit. Jejich úsilí se znásobí po nabídce od víl, kterou i přes Studený mír nemohou nepřijmout.

Sedmnáctiletá Emma je svérázná, nespoutaná a skvělá lovkyně stínů. Její život ovlivňuje nevyřešená vražda jejích rodičů. Emminy sarkastické poznámky vnáší do knihy humor a její meč Cortana ji doprovází na každém kroku.

Julián vyrůstal se svými sourozenci a s Emmou v losangelském Institutu. Po tom, co se přihodilo v Temné válce, se musí o své sourozence Tiba, Livy, Dru a Tavyho jako nejstarší schopný člen z rodiny postarat. V podstatě přebírá funkci rodiče a řeší jakékoliv starosti spojené se svými sourozenci. Julián kvůli této situaci dost kontroluje své chování, což ho v určitých situacích omezuje.

Cristina přijela z mexického Institutu a rychle se s Emmou spřátelí. Rozumějí si, a ač obě mají svá tajemství, ani jedna na druhou netlačí, aby se svěřila. Cristinu dostihne to, před čím utekla, a bude se s tím muset vypořádat. Mark se po letech v Divokém honu změnil. Když se navrátí zpět k Blackthornovým, jejich shledání není ideální. Po prvotních překážkách začíná Mark zase žít se svoji rodinou, ačkoliv na něm jde znát vílí vliv, který zeslábne na konci knihy.

Už od začátku knihy je čtenáři jasné, že romantickou dvojicí v této knize bude právě Emma s Juliánem. Na jejich cestě se vyskytnou překážky v podobě strachu a studu z toho, že by ten druhý odhalil jejich city, také jejich povinnosti a Spolek, který zakazuje mezi parabátai milostný vztah. Blackthornovi a Carstairsovi se poprvé objevili už ve Městě nebeského ohně, proto ten, kdo román četl, o nich bude vědět víc, ale přečtení Nástojů smrti není pro pochopení této knihy nutností.

Paní půlnoci se odehrává v našem současném světě. Z pohledu lovců stínů se svět dělí na civilský a svět stínů. Ve světě stínů existují lovci stínů a podsvěťani, čímž se rozumí upíři, vlkodlaci, čarodějové, víly, a démoni. Lovci stínů s podsvěťany moc nevycházejí kvůli jejich pravomocem a rasistickým zákonům Spolku. Po Temné válce byl zaveden Studený mír, který zakazuje lovcům stínů a podsvěťanům jakkoliv pomáhat vílám či s nimi jednat. Tento trest Spolek uložil vílám proto, že pomohly Sebastianovi v Temné válce. Lovcům stínů dodávají v boji různé vlastnosti a schopnosti runy, které si kreslí pomocí stély, magické hůlky. Runy, jazyk Andělův, dokáže snést jedině lovec stínů, a pokud jsou naneseny někomu jinému, může zešílet či zemřít.

Cassandra Clare vypráví příběh ve třetí osobě. Dobře vybalancovala poměr dialogů a popisné části. Milovníci bojových scén by však nejspíš uvítali delší a propracovanější pasáže.

Paní půlnoci je akční fantasy román, kterému nechybí romance, napětí ani humor. Má temnější atmosféru než Nástroje smrti. Není zde přechod ze světa civilů do světa stínů a postupné seznamovaní s ním, Cassandra Clare čtenáře přímo vrhá do víru děje a nechává ho, aby si o světě stínů udělal vlastní představu. Mohou si ji přečíst i ti, co Nástroje smrti nečetli, protože autorka na začátku vysvětluje ty nejdůležitější pojmy a události, a příběh je jen volným pokračováním Města nebeského ohněV knize se nachází i pár pohledů do minulosti v době Temné války a po ní, které utvořily postavy takové, jaké jsou nyní.

Milostné vztahy se na konci knihy zauzlí a rozhodí a autorka na úplném závěru nechá čtenáře napjatého a nedočkavého. Rozuzlení čtenáře určitě překvapí, protože se za celou knížku neobjevila ani jedna stopa, která by vedla k opravdovému viníkovi.

Paní půlnoci bych nedoporučila těm, kteří zbožňují knihy čistě o upírech, vlkodlacích či vílách. Tyto postavy se v románu objevují jen okrajově, příběh není zaměřen na ně, ale na lovce stínů. Pokud jste fanoušky fantasy a nejste zaměření na určitý typ příběhu, dejte knihám Cassandry Clare šanci. Rozhodně stojí za přečtení.

Vydal: Slovart, 2017
Překlad: Eva Maršíková
600 stran / 349 Kč