Deborah Harknessová: Stín noci (Čas čarodějnic 2)

Hledání Ashmoleova svazku a osoby, která by ji naučila ovládat vzrůstající a nevyzpytatelné magické nadání, zavede čarodějnici Dianu Bishopovou a upíra Matthewa Clairmonta v druhém pokračování Času čarodějnic na významná místa 16. století.

Harkness_Stin_nociV prvním dílu Čas čarodějnic se historička a odbornice na alchymii Diana Bishopová v knihovně Oxfordské univerzity náhodně dostane k Ashmoleově svazku, který dlouhá léta nikdo neviděl. Začarovanou knihu, v které chybí několik prvních stran, se jí podaří otevřít, a od té doby se stává středem pozornosti a zájmu všech magických bytostí, co by rády získaly knihu pro sebe. Dianě jde o život, ale pomůže jí upír a vědec Matthew Clairmont. Ten sleduje vlastní zájmy s knihou úzce spjaté. Pátrá po důvodu, proč magické bytosti vymírají, a svazek č. 782 by mohl být odpovědí.

Oba se velmi sblíží, což je dle smlouvy Kongregace mezi démony, upíry a čarodějnicemi hrubým prohřeškem trestaným smrtí. Milenci se stanou lovnou zvěří, Dianiny schopnosti, které byly vinou uřknutí v dětství vlastními rodiči spoutané, se uvolňují, a nezbývá nic jiného než hledat pro Dianu učitele v minulosti. Diana se schopností cestovat časem se vydává s Matthewem do 16. století, kde hodlají najít nejen schopnou čarodějnici, ale případně i nepoškozený Ashmoleův svazek č. 782, který objasňuje původ magických stvoření.

Druhý díl Stín noci začíná přesně v momentě, kdy první skončí. Diana s Matthewem dorazí do Panského sídla v roce 1590 a hledání může začít. Nic však nebude tak jednoduché, jak si upír představoval. Ve Skotsku začíná právě hon na čarodějnice a pro Dianu nebude ani v Anglii dost bezpečno. Navíc je Matthew pravým mužem alžbětinské doby a Diana bude muset zvládnout jeho ochranářské sklony a bojovat o svou nezávislost. Do všeho se ještě zamotají vztahy mezi Matthewem a jeho přáteli a rodinou. V této době Matthewův otec stále žije a po skazkách, které se k němu donesou, si oba povolá do Francie na sídlo de Clairmontových. Oba protagonisty čeká během hledání knihy a učitele z řad čarodějnic mnoho konfliktů a setkání s význačnými osobnostmi tehdejší doby po celé Evropě, včetně královny Alžběty a císaře Rudolfa II. v jeho pražském paláci.

Deborah Harknessová jako vystudovaná historička opět do své knihy zapracovala kus historie, a díky hrdinčině schopnosti cestovat časem se mohla vyloženě vyřádit. Reálné osoby a místa v knize vykreslené podle skutečnosti jsou doplněné o fantasy prvky, které pravdivé údaje nenásilně doplňují. Autorka píše velmi poutavě, a ačkoli není v knize příliš akčních scén, rozhodně není nudná. Čtenář se dozví více o alchymii, bude svědkem několika pokusů a pozná skutečného alchymistického mistra dvora císaře Rudolfa i královny Alžběty – Edwarda Kelleyho. Na své si přijdou i příznivci klasické literatury, setkají se s autorem knihy Faust, Christopherem Marlowem, který právě na své knize pracuje. Nechybí ani zmínka o starých pražských pověstech z židovské čtvrti a osoba rabiho Löwa.

Kromě obou protagonistů další postavy z předchozího dílu mnoho prostoru nedostanou. Hlavní hrdinové prohlubují svůj vztah a řeší problémy s ním spojené. S některými novými postavami se však kvůli ovlivnění minulosti Dianiným pobytem v šestnáctém století určitě setkáme i v třetím díle. Čarodějnice pracuje na svých zvláštních schopnostech a mnoho se o sobě dozví. Upír nahlíží díky Dianě na svět úplně jinak, ale jeho snahy něco změnit se běhu času nezamlouvají a brání se zuby nehty.

Objemnou knihu jsem si velmi užila, přes tože je trochu upovídaná. Ze začátku mi trochu vadil způsob, jakým autorka pojala cestování v čase a jak všechny zásahy mohou ovlivnit přítomnost, ale dá se to s několika výhradami překousnout. Přísun historických skutečností podávaných s fantasy příměsí v nových souvislostech se mi velmi zamlouval. Ač je Stín noci hlavně překlenovacím dílem, který v zásadě jen doplňuje předchozí knihu a připravuje čtenáře na závěr trilogie, je to velmi poutavé čtení.

Recenze: Čas čarodějnic
Vydal: Knižní klub; 2013
Koupit