Cassandra Clare: Město z popela

Městě z kostí Clary poznala, že je výjimečná. Poznala i svého otce, o němž netušila, že žije. Poznala i chlapce, o němž dosud netušila, že je její bratr. A zamilovala se do něj. Matku má v kómatu, nejlepší kamarád by se rád stal někým výjimečným a do toho se vrací její otec Valentýn s touhou po krvi. Na jednu dospívající dívku je toho víc než dost.

Clare_Mesto_popela

Nebezpečný Valentýn se chystá k válce s lovci stínů. K vítězství mu má dopomoct Meč duší, který se nyní nachází v Tichém městě. S ním by po jeho přetvoření na Meč smrti mohl ovládat démony. Inkvizitorka Spolku podezírá Jace z napomáhání Valentýnovi, který při snaze získat Meč duší vyvraždil Mlčenlivé bratry. Obává se, že se mladý lovec stínů přidal na stranu svého otce.

Jace je sebevědomý, arogantní mladý muž, který k sobě kvůli tvrdé otcově výchově nikoho nepouští. Jediní, kdo si k němu našli cestu, jsou Clary a Alec. Clary by udělala vše, aby ochránila ty, které miluje a na nichž jí záleží, a to navzdory tomu, že se tím sama vrhá do nebezpečí.

Na rozdíl od prvního dílu není děj Města z popela stavěn na vyřešení zápletky, jedná se o zběsilý sled událostí, které do sebe postupně zapadají, až utvoří kompletní obrazec. Sourozenci se musejí postavit svému otci, zároveň bojují se vzájemnou přitažlivostí. Do toho se odhalují či upevňují vzájemné city i ostatních postav série. Claryin vztah se Simonem už také není tak růžový. Simon se jí vyznal z citů, Clary, která nechce svému nejlepšímu příteli ublížit, se k němu snaží cítit něco víc, jenže selhává, její city patří jejímu bratrovi Jaceovi. V románu tak vedle akční stránky dominuje i ta emocionální, a to navzdory blížící se bitvě s Valentýnem.

Se světem lovců stínů Cassandra Clare své čtenáře detailně, i když trochu chaoticky, seznámila v prvním dílu série, v druhém tak chybí nadšení z objevování pro hrdinku nového a neznámého světa, jelikož se v něm už pohybuje jako ryba ve vodě. Některé důležité informace autorka nedotáhla do konce, je tedy otázkou, zda tím chtěla jen vyšponovat čtenářovu zvědavost, aby se k nim vrátila v dalším pokračování.

Dějově je Město z popela slabší než Město z kostí, hlavně nevyužitým potenciálem světa, v němž se hlavní hrdinka ocitla. Ústředním tématem jsou vzájemné city jednotlivých hrdinů, což je pro cílovou skupinu sice zajímavé, na druhou stranu tím román ztrácí na akčnosti a čtivosti.

Vzhledem k vyvrcholení románu se ale osobně těším na třetí díl, jenž nese název Město ze skla.

Vydal: Knižní klub, 2013