Kathy Reichs, Brendan Reichs: Poklad

Tory Brennanová, čtrnáctiletá neteř slavné antropoložky Temperance, dostala od americké autorky Kathy Reichs (za přispění syna Brendana) do vínku tak neskutečné charisma, odvahu a zarputilost, že se směle vyrovná starším „kick ass“ moderním hrdinkám a utáhne dobrodružný příběh s ladností dravé šelmy.

Když uznávaná soudní antropoložka Kathy Reichs zabrousila v loňském roce do přesycených vod literatury pro mládež s románem Virus, mohli to její čtenáři románů o Tempe a diváci Sběratelů kostí pozorovat s nedůvěrou. Ovšem pokračování zvané Poklad potvrzuje, co už Virus naznačil, tedy že autorka i příběhy pro mládež zvládá s bravourou skutečné mistryně a polapí čtenáře do svých sítí po pár stránkách bez ohledu na jeho věk.

Čtveřici kamarádů, bydlících na ostrově Morris, hrozí odloučení. Jejich rodiče přijdou o práci, protože charlestonská univerzita nemá finance na provozování veterinárního výzkumného ústavu LIRI, kde všichni pracují. Jenže „viráti“, jak si Tory, Hiram, Shelton a Ben říkají od doby, co se nakazili vlčím virem, jsou smečka, která se jen tak odloučit nenechá. Především Tory přichází s bláznivými nápady jak LIRI a vůbec celý ostrov Loggerhead s volně žijicími opicemi a vlčí smečkou zachránit. Potřebují peníze, hodně peněž, prostě nějaký poklad. A tak zvídavá dívka nakoukne pod pokličku charlestonské pirátské historie a nestačí se divit. Ovšem její zájem o tři sta let starý nenalezený poklad popravené pirátky Anne Bonnyové neujde bez povšimnutí, a tak zatímco Tory a její parta jsou na stopě pokladu, někdo jiný je na stopě jim a odvážné partě jde o život.

Čtrnáctiletá hrdinka řeší i běžné problémy dívek svého věku – tedy žárlivé spolužačky a kluky, taneční a spory s tátovou přítelkyní – soustředí se ale na to podstatné – zůstat s kamarády, s nimiž ji pojí tajemství. Všichni se teprve sžívají s důsledky své nákazy a učí se využívat svých nových schopností. Jeden bez druhého by to zvládli stěží.

Odvážná Tory na první pohled jako vypravěčka a charismatická „kick ass“ hrdinka ostatní v příběhu zastiňuje, ale trio jejích přátel je tak různorodé, že si je nelze zaměnit. Dialogy odsýpají a pobaví zejména ve chvílích, kdy se ke slovu dostane Hiram s provokujícími poznámkami a černým humorem. Jen postava čítankového „dobrého hocha“ Jasona trochu zaniká vedle bohatého frajírka Chance, kterého Tory dostala do blázince, i zamlklého siláka Bena, kterému bohatí hoši motající se kolem kamarádky Tory lezou na mozek.

Staré žaláře, zaplavené jeskyně, úzké tunely, podivné vzkazy na zdech, staré dopisy, bažiny s krokodýly a několik ostrovů skrývajících tajemství, ale i nečekaní nepřátelé, to vše dodává příběhu děsuplnou a záhadnou atmosféru a drží čtenáře u stránek.

Poklad Kathy Reichs je výborně napsaný, čtivý příběh o partě, která dokáže táhnout za jeden provaz a ke které se čtenář zase rád vrátí při dalším dechberoucím dobrodružství.

Vydal: BB art; 2012