Zuzana Strachotová a Tomáš Košek: Hex 1 – Bažina

Leona je nadšenou hráčkou hry Inevitable, takže udělala všechno pro to, aby se dostala do její nové, virtuální verze. Sehnala si VIP klíč, který jí zajistí nejen hráčské místo, ale i parádní hex, takže zbývá co nejrychleji vylevelovat sebe i svou vesnici a vydělat ve hře peníze, které bude moct převést na reálnou měnu. Až na to, že se její plány zhroutí hned v prvních minutách hry, protože dostane ten nejhorší hex ze všech: bažinu.

V bažině je pár polorozpadlých budov, žádné nehráčské postavy, dřevo nebo kámen na stavbu, zato spousta otravného a jedovatého hmyzu a dalších nástrah. Leona se ale nevzdává, i když to znamená, že se musí z nádherné elfky stát obyčejným člověkem a poprat se s tou zatracenou bažinou a vším, co jí přinese. Kvůli vstupu do virtuální podoby Inevitablu se totiž zadlužila, takže zoufale potřebuje ve hře uspět, aby mohla umořit svoje dluhy a neskončila někde na ulici.

Hex: Bažina je dílem spisovatelky Zuzany Strachotové a herního vývojáře Tomáše Koška a těží z autorčina spisovatelského umu a Koškových znalostí. Zuzana Strachotová není na spisovatelském poli žádný nováček, už jí vyšla skvělá dystopie Devět dní a Devět nocí a nepřekonatelná sci-fi Vypůjčený čas.

Bažina, první díl trilogie Hex, je skvěle napsaná a velmi čtivá. V Bažině najdeme propracovaný svět virtuální reality, zajímavé mise, akce, nějakou tu záhadu a nebezpečí. Postupně se objevují i noví hráči, z nichž se stávají Leonini přátelé. Každý ve hře je  trochu podivín a odpadlík, ale všichni jsou výrazné osobnosti a překvapivě dobře se doplňují. Nechybí ani humor nebo náznak potenciální romantiky a z něho plynoucí pocity žárlivosti a počínající řevnivosti.

Leona působí uvěřitelně a lidsky, protože jí nechybí soucit, ne všechno se jí daří hned napoprvé (ani napodruhé), občas stresuje, brečí a dostává skoro až panické záchvaty. Jak už je pro litRPG typické, i Leona naráží poměrně brzy na výjimečné mise, které ještě nikdo nesplnil, ale v Bažině to nepůsobí prvoplánově, protože si je zasloužila svou odhodlaností, chytrostí a kreativitou.

Zuzana Strachotová a Tomáš Košek se také lehce dotýkají tématu závislosti na počítačových hrách a někde si zase trošičku rýpnou do stereotypů v nich pořád panujících – ať už u hráčů, nebo herních vývojářů. Knihu doplňují tabulky s profilovkami jednotlivých hráčů a kompletními herními statistikami.

Výhodou Bažiny je také to, že si ji mohou přečíst i čtenáři, kteří nehrají počítačové hry (pasiáns a pac-man se nepočítají) nebo nejsou vášnivými fanoušky žánru litRPG. Hráčských pojmů se tu sice objevuje dost, ale dají se domyslet, aniž by vás to rušilo při čtení. Stejně tak se Zuzaně Strachotové a Tomáši Koškovi podařilo umně vybalancovat příběh a vývoj postav s levelováním hráčů, což v jiných litRPG někdy bývá úmorné. Takže pokud hledáte čtivé, nápadité a zábavné litRPG, Bažinu vřele doporučuju. 

Reálného světa si sice v Bažině moc neužijeme a většina postav zůstává zahalena tajemstvím svých virtuálních identit, ale koneckonců se jedná o první díl plánované trilogie Hex. Druhý díl s názvem Mazekeen má vyjít u Fantom Printu v září 2025 a já už se nemůžu dočkat, až s Leonou a jejím cechem vyrazím za dalším virtuálním dobrodružstvím.

Vydal: Fantom Print, 2024
Počet stran: 432
Vazba: brožovaná
Cena: 449 Kč