Ian Livingstone: Návrat do Ohňové hory

Starší gamebooky mají většinou poměrně přímočaré příběhy, které především hráče rychle uvedou do děje. V případě legendárního gamebooku Čaroděj z Ohňové hory však hráče zaujme i příběh. Pokračování umožnilo fanouškům vrátit se na známé místo a opět čelit nástrahám temného mága.

V první knize jste zabili čaroděje Zagora. Proč tedy příběh pokračuje? Protože Zagor na sebe seslal kouzlo „Vzkříšení mrtvého“. Po deseti letech se v okolí Ohňové hory začaly dít zlověstné události. Zagor byl zpět ve své hrůznosti. Lidé se ztráceli a byli kdovíproč unášeni.

Když dorazíte do vesnice Anvil, místní vás požádají o pomoc. Cesta do Ohňové hory začíná. Asi vás zamrzí, že nejste stejný dobrodruh jako v první knize. Proč? Co se s ním stalo? To se nedozvíte, zkrátka jste opět „jen“ náhodný kolemjdoucí beze jména, který ochotně nasazuje život. Příběh je jednoduchý a přímočarý, ačkoliv závěrečná konfrontace se Zagorem je velmi podařená a užijete si ji.

Atmosféra gamebooku je vynikající a vtáhne vás velmi brzo. Ačkoliv jsem hovořil o přímočarosti, v úvodu máte možnost se rozhodnout, jak moc rychle se do Ohňové hory dostanete. Klidně se můžete vydat na obchůzku Alansie, což jsem velmi uvítal. Kniha působí zpočátku i docela velkolepě. Ale nebojte se, naprostá většina gamebooku se odehrává tam, kde má – tedy v útrobách hory, kde hledáte cestu k Zagorovi. Brzy se ale dozvíte, že nebude snadné se mu postavit, a musíte najít dračí zuby, které jsou velmi důležité, abyste čaroděje porazili.

Jedná se o pokračování série Fighting fantasy, očekávejte tedy po všech směrech klasiku. Tradiční nepřátele jako například skřety nebo zombie, různé pasti či hádanky, které nejsou vyloženě těžké, ale ani příliš snadné. Jeskyně, kobky a neustálé nebezpečí.

Herní systém je také absolutní klasika, takže si připravte dvě hrací kostky. Jako vždy máte k dispozici herní deník, kam zapisujete souboje, ale především své hodnoty zdraví, umění boje nebo štěstí. Jak moc snadno budete procházet souboji, záleží především na tom, co si na začátku naházíte za čísla. S vysokým uměním boje je průchod poměrně snadný, ale některým soubojům se můžete chytře vyhnout. Nechybí ale slepé uličky a cesty, kde vás čeká okamžitá smrt.

Gamebook obsahuje (jako vždy u série Fighting fantasy) krásné černobílé ilustrace a nakladatelství Mytago nezapomnělo ani na mapu, která průchod značně zpřehlední.

Návrat do Ohňové hory stvořil Ian Livingstone, anglický spisovatel, podnikatel a zakladatel Games Workshop. Na sérii Fighting fantasy často spolupracoval se Stevem Jacksonem, ale mnoho knih ze série napsal každý sám. Série vychází dodnes, ale zdaleka už nemá takový úspěch jako díly z osmdesátých let.

Návrat do Ohňové hory je velmi důstojný návrat na známá místa. V zásadě platí, že pokud máte rádi Fighting fantasy, měl by se vám líbit i tento gamebook. Pokud vám ale série a její hratelnost nesedí, s touto knihou byste měli stejný problém. Zamrzí, že příběhové pozadí není trochu víc popsané, respektive to, co se stalo s dobrodruhem z první knihy. Jinak se ale jedná o zábavný gamebook, který vám zpříjemní pár večerů (tedy pokud vás to nestrhne natolik, že ho dohrajete na jeden zátah). Nezapomeňte na dračí zuby a zkuste to Zagorovi pořádně nandat!

Vydalo: Mytago, 2024
Ilustrace: Martin McKenna
Překlad: Bára Vaňková
Vazba: vázaná
Počet stran: 192
Cena: 499 Kč