Christian & Florian Sussner: Měsíční oheň

Hrajete si rádi na hrdiny? Ale nemáte dostatek lidí na hraní „Dračáku“? Rovněž nechcete jen koukat na monitor počítače? Pak je pro vás možná ideální volbou gamebook. Interaktivní knižní příběh, který sami ovlivňujete. Jedním z takových je nový přírůstek do gamebookové rodiny nakladatelství Mytago Měsíční oheň od bratří Sussnerů.

Měsíční oheň je vizuálně velice pěkná kniha, která vypadá poměrně drobně, ale ukrývá velké dobrodružství. Gamebook je opatřen spoustou vkusných ilustrací, ale také mapami, které slouží k orientaci v příběhu. Samozřejmostí je deník vaší postavy, který odpovídá standardům žánru RPG. Do deníku si tedy zapisujete hodnoty svého zdraví, obratnosti, vybavení, zbraní, peněz či speciální dovednosti. (Deník i mapy si můžete stáhnout na stránkách Fantasyobchodu.)

Pravidla hraní jsou v knize velice hezky vysvětlena a i zcela nezkušený hráč bude vědět jak na to. K samotnému hraní je potřeba tužka a nejlépe dvě šestistěnné kostky. Nechybí ani prvek náhody. Na některých místech knihy se setkáte s výzvou k hození kostkami a na konci knihy je krátká sekce těchto „náhodných situací“, které vám mohou lehce pomoci (nalezení zlaťáků, zbroje…), nebo naopak uškodit (zranění, ztráta předmětu…).

Kromě hratelnosti, která je standardní, je důležitý samozřejmě příběh. Měsíční oheň v tomto ohledu nijak nepřekvapí ani neoslní, přesto se nedá hovořit o zklamání. Zápletka je sice jednoduchá a klišovitá, přesto funkční.

O stvoření, které tě napadlo, vyprávějí anmarské legendy. Nazývají jej Služebník stínů. Dokud budeš živ, bude ti v patách.

Město Waldheim je sužováno stále silnějším působením temných Karbů a vy jako člen noční stráže jste s jedním z těchto temných služebníků konfrontován. Ačkoliv přežijete, je na vás uvalena kletba Havrana a váš strýc je zatčen. Na vás potom bude zachránit nejen jeho, ale i město, potažmo celý kraj Anmar.

Uvrhli na tebe temnou kletbu havrana. Jen ty sám ji můžeš zlomit…

Spojíte se s jistým Samosem, hlavou skupiny zvané „Bílá sova“, která bojuje proti Karbům, a ten vás nasměruje k dalším úkolům. Začne typické fantasy dobrodružství, kdy se vydáte na cestu a musíte porazit spoustu nepřátel a získat Čistý pramen. Procházíte pralesy, močály, horami, později zasněženou krajinou a setkáváte se s podivnými stvořeními i obyčejnými lidmi. Vylepšujete statistiky své postavy, získáváte lepší vybavení a podstupujete souboje, ve kterých tyto věci využijete. Rozhodujete se, kam se vydáte, co řeknete a kniha vám v tomto ohledu nabídne relativně hodně možností, přesto jen málo z nich je „správných“. Často je totiž zjevné, co je špatné, a vždy když si takovou možnost vyberete, zemřete. Celkově se bratři Sussnerové ve smrti docela vyžívají a někdy je to i legrace číst. V příběhu funguje i karma, nebo spíše „lidskost“. Upřímně si nedovedu představit, že by někdo vědomě chtěl gamebook hrát za „zlého“, navíc, pokud klesnete pod určitou hodnotu, stanete se přisluhovačem „zlé“ strany a hra pro vás končí. To je možná škoda, protože takto se dostavuje pocit, že vás gamebook nutí hrát určitým způsobem.

Příběh je navzdory malým rozměrům knihy rozsáhlý a nabídne hodně zábavy a hodin hraní. Samozřejmě vše závisí na tom, jak budete prozkoumávat okolí. Rozhodně se vyplatí prošmejdit co největší území, protože v každé části mapy se dají nalézt velice užitečné předměty. Některé příjemně překvapí, když je naleznete poměrně záhy, a pak se ukáže, že jsou důležité v rozhodující fázi knihy. Měsíční oheň nabídne několik zvratů, nejsou však nijak drsné nebo šokující, přesto je finále příběhu velice uspokojivé a dostaví se pocit zadostiučinění.

Měsíční oheň je debut Christiana a Floriana Sussnerových a je z něj cítit inspirace velikány žánru „herních knížek“ Stevem Jacksonem a Ianem Livingstonem. Tím se ostatně autoři vůbec netají a v knize naleznete spoustu odkazů na díla obou slavných tvůrců. Především styl, atmosféra, způsob hraní se drží toho, co bylo zvykem právě u zástupců řady Fighting fantasy. Nicméně v Měsíčním ohni je skryta spousta dalších narážek (easter eggů) na jiná díla. Například potěší scéna upomínající na Řbitov zvířátek Stephena Kinga nebo předměty, které se „zatoulaly“ z herní série Diablo či Mortal Kombat.

Měsíční oheň obsahuje sice velké množství klišé, ale ta fungují a spíše zabrnkají na nostalgickou notu, než že by odradila. V jednoduchosti je síla a přesně tím se tento gamebook řídí. Příběh upoutá, ale nezamotá hlavu, pravidla jsou srozumitelná, soubojový systém je přívětivý k začátečníkům a neurazí zkušené hráče. Velice příjemný gamebook, jenž ctí tradice žánru. Nic víc, nic míň.

Vydal: Mytago, 2019
Překlad: Michal Smrkovský
Ilustrace: Valèri Ostrowski