V. E. Schwab: Neviditelný život Addie LaRue

Píše se rok 1714 a v malé vesničce na francouzském venkově zaprodá mladá dívka duši ďáblovi výměnou za svobodu a věčný život. Až příliš pozdě si uvědomí, jak neopatrně se v té chvíli zachovala.

Adeline LaRue nepoznala v třiadvaceti letech nic jiného než pomalé tempo života v ospalém Villon-sur-Sarthe. Cítí se svázaná, touží poznat svět, má velké sny a moc dobře si uvědomuje, že jí pomalu dochází čas. Proto těsně před svatbou v zoufalství uteče do lesa a tam se úpěnlivě modlí. Nevnímá, že se mezitím sešeřilo a že za tmy jí nemůže vyslyšet nikdo a nic s dobrými úmysly. A skutečně se před ní zjeví temný stín a ona s ním lehkomyslně uzavře dohodu – může si nyní žít po svém, jak dlouho jen chce, jenže si ji nikdo nebude pamatovat. Addie se stává nesmrtelnou, ale zároveň na vlastní kůži poznává, jak jedno jediné neuvážené rozhodnutí může navždy člověka poznamenat. Každý, kdo Addie nyní potká, na ni ihned zapomene. Nedokáže o sobě nikomu povědět, nedokáže vyslovit ani své jméno. Sama se stává stínem.

Přesto se hrdinka tak snadno nevzdává. Trvá jí dlouhé roky, než plně pozná hranice svého prokletí a naučí se v něm využívat všech možných skulin. Zažívá přitom běh dějin, cestuje, poznává svět a vidí ho měnit se a vstupovat do nových etap. Nic pro ni není jednoduché, nikdy si nedokáže vytvořit stálý domov, vše, co se snaží shromáždit, časem zase ztrácí, ale i tak zažívá přelétavé okamžiky naprostého štěstí, a i proto se odmítá vzdát a využívá každé příležitosti, jak by mohla po sobě zanechat i sebemenší stopu.

Za celých tři sta let je přitom jejím jediným společníkem temný stín, který v její přítomnosti nosí podobu tajemného cizince a kterého Addie časem pojmenuje Luc. Setkávají se vždy na výročí uzavření své dohody, kdy se ji Luc snaží přesvědčit, aby se mu konečně odevzdala. Addie však tvrdohlavě odmítá a dál prochází světem nepoznaná, tedy až do jednoho dne v roce 2014, kdy v New Yorku vstoupí do nenápadného knihkupectví a Henry Strauss si ji zapamatuje.

Neviditelný život Addie LaRue pokrývá hodně dlouhé časové období. Autorka se snaží odvyprávět komplikovaný příběh hlavní hrdinky a zároveň se i zamýšlet nad tématy zakořeněnými v samotné podstatě lidského bytí. Zápletka zní hodně lákavě a je podpořená i výborným vypravěčským stylem V. E. Schwab, která se zde oproti svým ostatním románům přiklání k o něco větší poetičnosti a výraznějším experimentům se strukturou a pracuje s různě se prolínajícími časovými rovinami. Na výsledku je znát, že autorka strávila psaním a přemýšlením o knize několik let a osudy Addie a Henryho jsou pro ni samotnou důležité. Nejde v žádném případě o akční příběh plný překvapení, přesto se román Neviditelný život Addie LaRue i přes svoji značnou délku čte velice snadno. Je třeba pouze přistoupit na to, že tady zkrátka hlavní roli hrají emoce a dumání nad životem, uměním a sílou příběhů a děj jde trošku stranou.

Škoda že V. E. Schwab hrdinku za celou dobu jejího dlouhého života prakticky nezachytila v jiném prostředí, než je to evropské a americké, a že se ani nesoustředila příliš na to, jak moc se ve skutečnosti celý svět kolem ní proměnil. Pozornost je místo toho většinou upnuta pouze na hlavní hrdinku, na její pocity, její strádání a naděje. O něco později se ke slovu dostává i Henry, jehož příběh se nese v podobném duchu, naplněném bojem se samotou a pochybnostmi o sobě samém. Musím v tomhle směru pochválit především citlivé zobrazení problematiky duševního zdraví. Autorka skutečně v mnoha ohledech dobře pracuje s hodně závažnými tématy, ale zároveň tuhle melancholickou linku krásně vyvažuje ta romantická, protože se ve své podstatě stále jedná o YA román postavený hlavně na vztazích ústředních postav. Kromě Henryho hraje v životě Addie přirozeně nezastupitelnou úlohu také Luc. Proměna jejich vzájemných vazeb v průběhu času je fascinující a promítá se zdařile i do samotného závěru knihy, který zůstává krásně nejednoznačný a otevřený.

Neviditelný život Addie LaRue ocení především ti, kdo si rádi vychutnávají atmosféru vyprávění a nevadí jim pomalé tempo. Jde o krásný a hodně osobní příběh, který s vámi zůstane ještě dlouho po dočtení, a to zvláště v případě, že jsou vám blízké zobrazené postavy a démoni, s nimiž se potýkají.

Vydal: Slovart, 2021
Původní název: The Invisible Life of Addie LaRue
Překlad: Romana Bičíková