Scott Lynch: Lži Lockeho Lamory (Páni parchanti 1)

Bohaté přístavní město Camorr postavené na troskách dávné civilizace, která po sobě zanechala skleněné mosty a další tajemné stavby, navenek ovládá vévoda Nicovante a příslušníci šlechty. Jeho méně šťastnější části však již dávno patří zlodějům a pouličním gangům.

Být sirotkem v těchto čtvrtích není nic snadného, ale přesto jde o lepší osud než se ocitnout ve spárech otrokářů. Malý Locke Lamora si proto příliš nestěžuje, když se ho ujme nejprve Zlodějář s úmyslem vychovat z něj řádného kapsáře a krátce nato bezoký kněz Okov, který své postižení i všechno ostatní pouze předstírá, aby měl krytí pro vlastní promyšlené podvody. Z Lockeho se rychle stává jeden z jeho nejschopnějších žáků, prohnaný, ambiciózní a vynalézavý podfukář.

O několik let později se Locke už jako dospělý ocitá v čele vlastního malého, ale velice úspěšného gangu Pánů parchantů. Společně s přítelem Jeanem Tannenem, dvojčaty Calem a Galdem a mladým Broukem operují ze stejného chrámu, kde vyrůstali. Jejich plány se v mezičase rozrostly do nebývalé šířky. Ve městě sice existuje Tajný mír, který zakazuje okrádat šlechtu, oni ale dělají přesně to a zároveň předstírají, že nejsou ničím jiným než malými neškodnými zlodějíčky. Své hry si neskutečně užívají a nejde jim přitom ani tolik o samotné peníze jako spíš o přechytračení okolí. Vše se ale změní v okamžiku, kdy jim na paty začne šlapat vévodova tajná policie a hlavně Šedý král, tajemná postava, která má s Camorrem a jeho gangy nevídané plány.

Mám slabost pro příběhy založené na partě přátel, kteří se dají dohromady, aby provedli něco hodně složitého, nebezpečného a potenciálně nezákonného. Lži Lockeho Lamory mě v tomhle směru rozhodně nezklamaly. Od prvního vydání (v roce 2006; v českém překladu 2009) uplynula už delší doba, přesto román neztrácí nic ze svého kouzla. Možná je zbytečně dlouhý a Scott Lynch se příliš vyžívá v dlouhých popisech a flashbacích, ale to je jediná větší slabina románu (a to pouze pro někoho). Většinu popisů Camorru, jeho záhad, uspořádání, historie, náboženství a tradic jsem si užívala a bylo moc příjemné poznat tak do detailů promyšlený svět.

Příběh začíná relativně zvolna, zpočátku se Scott Lynch soustředí na Lockeho mládí a minulost, následně se ale již ocitáme v přítomnosti a sledujeme jeho dospělou verzi, jak rozehrává nejnovější ze svých ambiciózních plánů. Obě časové roviny se střídají i v následujících kapitolách. Minulost zároveň vždy pomáhá seznámit se blíže s postavami a osvětlit nějaký detail, který se objeví v hlavní dějové linii později. Román není žádnou hlubokou meditací nad závažnými tématy a především ke konci se mění v pořádnou akční a napínavou jízdu plnou nečekaných zvratů.

Locke zdaleka není neporazitelný, spoléhá se sice na svoji chytrost, ostrý jazyk a adaptabilitu, ale má i viditelné slabiny a rozhodně mu všechno nevychází pokaždé podle plánu. S tím souvisí i velké množství drsných scén, které si Scott Lynch pro Lockeho a ostatní Pány parchanty přichystal. Klade jim do cesty skutečně hodně překážek a nedopadne to vždy pro každého dobře. Svoje potíže proto přirozeně vyvažují morbidním humorem a hodně drsným slovníkem. A tím, že se semknou ještě víc dohromady a začnou plánovat hodně krvavou pomstu.

Lži Lockeho Lamory představují řemeslně skvěle napsanou, vtipnou a zároveň temnou fantasy plnou intrik a spletitých podvodů. Ocenila bych trochu více ženských postav v ústředních rolích, ale i tak je to vynikající příběh a ještě lepší debutový román, který si rozhodně zaslouží svoji dobrou reputaci. A přestože se jedná o první díl zamýšlené dlouhé série, funguje výborně i úplně samostatně.

Vydal: Laser, 2023 (2. vydání)
Originální název: The Lies of Locke Lamora
Překlad: Roman Tilcer