Roman Bureš: Planeta idiotů (audiokniha)

Tahle apokalypsa se vám zaryje nejen pod kůži, ale i do uší. Roman Bureš tentokrát místo pekelného Inferia a koncentračních táborů nebo alternativní Hitlerovy Třetí říše přináší příběh z ryzí současnosti.

V prezidentské kanceláři stále ještě úřaduje Miloš Zeman, Agrofert zaplavuje krajinu řepkovými poli a Karel Gott obdržel dalšího Zlatého slavíka. Všechno je na první pohled v pořádku a jediné, co vám hrozí, je, že se nedožijete důchodového věku, protože prostě zestárnete za zdmi kanceláře. Alespoň tak nějak to vidí hlavní hrdina, vypravěč a komentátor (teprve teď si uvědomuji, že za celou knihu ani jednou nepadlo jeho jméno), povoláním makléř.

Svět se mění pomalu a apokalypsa nepřijíždí v sedlech čtyř jezdců a za hlaholu andělských trub, ale plíží se pomalu jako zákeřný had. Nejdřív jen jako ojedinělé tváře ozdobené přiblblým úsměvem od ucha k uchu, po nějaké době následované živelnými defenestracemi, převýchovnými tábory, vyhynutím lidstva. Přitom v hrdinově retrospektivním vyprávění vše sledujeme pěkně krůček po krůčku. Společenská satira, postapo, ekologická agitka? Asi od všeho trochu. Ve vrcholných okamžicích však román připomíná Páralovu Válku s mnohozvířetem nebo Tmu Ondřeje Neffa.

Stejně jako autorův román Říše se i Planeta idiotů poměrně záhy dočkala audio zpracování. Pod režijním vedením Miloše Vrány se role vypravěče ujal herec, dabér a hudebník Roman Říčař a nic lepšího Burešovu knihu nemohlo potkat. Lehce asociálního burziána se smyslem pro ironické bonmoty vystihl přesně. Ať už jde o hrdinovy nevěřícné komentáře a údiv nad zblblostí spoluobčanů, nebo strach a beznaděj poté, co autor začne utahovat pomyslné šrouby, naprosto vše vypravěči věříte. Přitom jeho projev je veskrze civilní. Přehrává jen minimálně, a to především ve chvílích, kdy sám vypravěč paroduje některého z aktérů příběhu. Jakožto frontman revivalové kapely s přehledem zvládl i těch několik pěveckých pasáží, které se v Planetě idiotů vyskytly. Až vám bude v uších znít jeho „NENÍ NUTNO, NENÍ NUTNO, ABY BYLO PŘÍMO VESELÓÓÓ…“, bude vám běhat mráz po zádech.

Planeta idiotů se řadí k tomu nejlepšímu a nejsilnějšímu, co Roman Bureš napsal, ale díky skvělému Říčařovu přednesu a totálnímu nasazení se vám příběh v audio verzi zaryje pod kůži možná ještě o pár centimetrů hlouběji než v psané formě.

Vydala: Audiotéka, Epocha 2023
Režie: Miloš Vrána
Interpret: Roman Říčař