Jak Blake Crouch upgradoval člověka

Blake Crouch je autorem úspěšných sci-fi románů Zhroucený čas a Temná hmota, v nichž stavěl hrdiny do jiné reality. V nejnovějším románu Upgrade si ovšem zahrává se samotnou lidskou podstatou.

Čtyřicátník Logan Ramsay pracuje pro Agenturu pro ochranu genů. Jeho matka Miriam asi před dvaceti lety sestavila revoluční systém pro modifikaci biologické DNA, mělo to však katastrofální důsledky – hladomor a dvě stě milionů mrtvých. Proto následně vznikl zákon o ochraně genefondu, byl ukončen veškerý genetický výzkum, editace genů se stala zločinem a v hledáčku agentury jsou genetici a jejich laboratoře. Takový moderní hon na čarodějnice, dalo by se říct.

Po jednom takovém zátahu na laboratoř se Logan ocitne v nemocnici, protože byl při výbuchu vystaven působení neznámé látky. Testy vyjdou negativně, a tak je propuštěn domů, po měsíci však na sobě začne pozorovat změny – lépe se soustředí, zlepší se mu paměť, zrychlí se mu reflexy. Než ale stihne přijít na to, co se s ním děje a kdo mu to způsobil, stane se vězněm vlastní agentury. Tím ovšem teprve začíná jeho cesta za poznáním svých nových schopností i rodinného odkazu a především za záchranou lidské civilizace tak, jak ji známe. A cesta to je velice napínavá, nebezpečná a vyžaduje nejvyšší oběti.

„Žij, jako by se blížil konec světa… protože nic jiného nás nečeká.“ (str. 251)

Miriam Ramsayová byla geniální vědkyně a svému synovi se kdysi svěřila s myšlenkou, že lidstvo je na pokraji konce, zná příčiny, ale nic podstatného s tím nedělá, protože v sobě mají lidé mnohem víc emocí než rozumu, a ty emoce vždycky převládnou. A že tedy záchraně světa musí předcházet změna lidského myšlení – podpora rozumu a potlačení citů. Jenže byli by takoví lidé ještě vůbec lidmi?

Tuhle otázku si klade hrdina a s ním i vy. Logan si uvědomuje, že mu matka svěřila velkou zodpovědnost, zároveň však nesouhlasí s jejím způsobem, jak chtěla dosáhnout cíle, nehodlá se smířit s tím, že „účel světí prostředky“. Logan je velice sympatický hrdina, s nímž je snadné se sžít a držet mu palce. Jelikož autor vypráví román z jeho pohledu, je pro vás Logan i jediným zdrojem informací o svém světě – a protože ho moc nepopisuje, je ten náhled do jeho současnosti (a naší blízké budoucnosti) docela úzký, o to víc však poznáváte hlavního hrdinu, jeho minulost, myšlenky a pocity.

Román Upgrade je občas svižným thrillerem, ale z velké části je spíš komorním dramatem. Má velmi málo postav, protože Loganova cesta za záchranou lidstva je vcelku osamocená. Je nucen opustit své nejbližší a s některými z nich se dokonce dostává do nečekaných nebezpečných konfrontací. Jeho životní rozhodnutí jsou velice náročná a nikdo z nás by je asi nechtěl činit.

Upgrade nepostrádá napínavé situace, oproti Temné hmotě a Zhroucenému času však román nemá takové tempo, což může být způsobeno i hlavním tématem. S odbornými pasážemi autorovi pomáhal molekulární genetik Michael V. Wiles (jak je uvedeno v závěrečném poděkování), a pokud víte o genetickém inženýrství stejné nic jako já, budou na vás působit asi stejně jako popisy magie. Pokud absolutně netušíte, kam až v tomhle oboru současné vědecké poznatky sahají, nepoznáte ani, co je reálné a co si autor vymýšlí, co je dnes ještě neprozkoumané či nedosažitelné. U cestování mezi paralelními světy nebo časem si asi řeknete, že to jsou výmysly (aspoň snad v tomhle století), ale u tohohle oboru většina z nás netuší, jak daleko k tomu současná věda má – a když vidíte důsledky v tomhle románu, tak z toho pomyšlení pěkně mrazí.

Blake Crouch napsal čtivý sci-fi román na zajímavé téma a především nutí čtenáře zamyslet se nad osudem lidstva a klade mu řadu morálních otázek. Je na každém, jak si je pro sebe zodpoví, jestli by se ztotožnil s rozhodnutími hlavního hrdiny, s jeho morálním kompasem a držel mu pěsti až do poslední stránky.

Vydal: Laser, 2022
Překlad: Robert Čapek
Počet stran: 341