Jiří Sivok: Líp už bylo

Svět se potýká s mnoha problémy. Válkami, nemocemi, chudobou a čím dál znatelnějšími důsledky klimatických změn. A zdá se, jako by ta spirála hrůz stále bobtnala. Holt líp už bylo.

V edici Zrnka temnoty nakladatelství Golden Dog vyšla další knížečka. Novela Líp už bylo vás na sto třiceti stranách provede postapokalyptickými jižními Čechami.

Dvanáct let uplynulo od atomové války. Svět si „užívá“ jaderné zimy a z nitra Země uniká plyn, který způsobuje neplodnost. Okolím Temelína cestuje Cappy, který se snaží dostat zpět do Českých Budějovic. Je to „mozek“, což je označení pro lidi, kteří se živili jako vědátoři nebo jsou považovaní za někoho velmi užitečného. Mají větší cenu než ostatní. Cesta je složitá. Cappy (je to jen přezdívka) se dává dohromady s rodinou Petra Sněžína. Musí čelit nehostinné, zničené přírodě, ale taky místní bandě násilníků pod vedením velmi nebezpečného Jana Hartla.

Svět, který vám Jiří Sivok předkládá, je od první strany velice nelítostný a depresivní. Zároveň nutno říci, že působí realisticky. Konflikt, který se před dvanácti lety rozpoutal, proti sobě svedl „tradiční“ velmoci a ani jedna z nich neměla úplně čisté svědomí. Kdo na to doplatil? Všichni. Cappy a jeho přátelé se tak při cestě pustinou obávají Rusů, ale i spojenců. Máte pocit, že proti nim je takřka každý a že se ze světa stalo místo, kde téměř neexistuje lidskost.

Pro Jiřího Sivoka je to letos druhá vydaná kniha, na jaře mu už vyšla sbírka povídek Pár zbytků pro krysy. Na kontě má ještě román Smrt bývá nehezká a starší povídkovou sbírku Příběhy noci. Novela Líp už bylo ukazuje, že autor se stále vyvíjí, zároveň však působí vypsaným dojmem.

Jiří Sivok poněkud zbytečně protahuje některé pasáže, zejména brutální scény. Drsnost sice k příběhu patří a zapadá do něj, avšak popisy některých scén obsahují věty, které by tam být nemusely. Pro někoho může být zklamáním, že příběh není až tak akční, jak by mohl usuzovat z obálky knihy. V závěrečné třetině příběhu se akce sice objeví, ale hlavní je ona cesta skrz prázdnou krajinu a všudypřítomná pochmurná aura beznaděje. K čtivosti příběhu dopomáhá množství popkulturních odkazů a prvky černého humoru.

Líp už bylo je novela. Příběh je tedy krátký a odehrává se na relativně malém území. Cappy a spol. se snaží dostat z bodu A do bodu B. Nic víc. Důležité je ale ta cesta a myšlenky obsažené v příběhu. Jiří Sivok vám předává nejen ony myšlenky, ale rovněž pocity. Hra na emoce je i za tak krátkou dobu enormní. Budete hlavním hrdinům držet palce a budete doufat, aby bylo lépe.

Asi nejpalčivější věcí novely je její závěr, který patrně mnoho čtenářů rozdělí. Objeví se v něm věci, které byste nečekali. Přesto působí logicky a důvěryhodně. Někomu to možná nepřijde k chuti a bude jen nesouhlasně kroutit hlavou. Nicméně jsem si jistý, že konec nikoho nenechá chladným a lhostejným.

Jiří Sivok napsal velmi ponurý a nekompromisní příběh, který se s nikým nemazlí. Připravte se na intenzivní zážitek, protože novela se dokonale drží svého názvu.

Vydal: Golden Dog, 2022
Obálka: Michal Březina