Illidan – příběh jedné z nejzajímavějších postav WoW

Kniha, na kterou většina fanoušků World of Warcraft čekala dlouhé roky, spatřila poprvé světlo světa začátkem roku 2016. A nebyl pod ní podepsán nikdo menší než William King – autor známý především knihami ze série Warhammer. Jak si poradil tento ostřílený spisovatel s jednou z nejzajímavějších postav, jakou kdy Blizzard stvořil?

Illidan Stormrage kdysi infiltroval Plamennou legii a pro vlastní lidi se stal Zrádcem. Nezabili ho, ale uvěznili, protože věděli, že jednou se jim ještě bude hodit. Ten čas nadešel, protože další příchod Plamenné legie je na spadnutí. Dokáže Illidan odhlédnout od dávných křivd a zase se stát lovcem démonů? Nezmění opět strany a nevyužije situaci pro vlastní plány?

Noční elf Illidan je beze sporu jednou z nejzajímavějších (a také nejoblíbenějších) postav, která se kdy proháněla virtuálním světem Warcraftu. Je to dáno nejen tím, že se jeho osudy táhnou napříč celým univerzem už od raných začátků, ale také tím, že jeho charakter patří k těm nejpropracovanějším, které ve hře (potažmo knihách) můžete najít. Spolu s Arthasem je pak také postavou nejtragičtější – oba jsou perfektní ukázkou toho, že cesta do pekel je vždy dlážděna těmi nejlepšími úmysly. Fandit hrdinovi, který je tak úžasně morálně šedý a přes všechny hrůzy, jež napáchal, je vždycky nakonec tím, kdo stojí mezi světem a jeho zničením, není nijak těžké. S takovým materiálem přece nemůže být obtížné napsat skvělou knihu… Mezi námi, to poslední tvrzení je poněkud diskutabilní.

Hlavní problém knihy Illidan spočívá v tom, že byl William King nucen vměstnat šest let neskutečně nabitých událostmi do tři sta padesáti stran. První polovina knihy tak působí jen jako výňatky z kroniky – čtenáři se letem světem podívají na pár klíčových okamžiků, ty zbylé se zmíní jednou dvěma větami a jde se dál. Během otočení jedné stránky uplynou celé měsíce a vystřídají se zástupy postav. Některé mizí, ale přitom se to vysvětlí jen jednou větou, jiné se pro změnu objeví odnikud. První polovina knihy ani přes veškeré Kingovo umění absolutně nedrží pohromadě.

U knihy z herního prostředí je pochopitelné, že se jednotlivé příběhy opírají o lore dané hry a že jejich autoři spoléhají na skutečnost, že čtenáři jsou s některými událostmi a postavami dávno obeznámeni. Zároveň jsem ale zastáncem názoru, že každý příběh by měl do určité míry stát samostatně, a to se v případě románu Illidan neděje. Kniha lore nevyužívá jen jako berličku, ona na něm vyloženě visí a bez jeho pomoci by se zhroutila. Čtenáři si tady bez znalosti prvního datadisku k WoW – The Burning Crusade neškrtnou.

K výraznému zlepšení dojde v druhé polovině knihy, kdy se děj blíží k finálnímu střetu, není potřeba pokrýt už tak dlouhý časový úsek a příběh je díky tomu výrazně soudržnější a dynamičtější. Přesto už škody byly napáchány a čtenáři si budou jen těžko hledat cestu k postavám, vyjma samotného Illidana. Jeho soupeři i spojenci jsou jen lehce načrtnutými postavami, s nimiž se nedá blíže sžít vinou nedostatku informací o nich samotných i kvůli mizivému prostoru, na němž jim bylo dovoleno jednat. I v případě hlavního antihrdiny se však nelze ubránit dojmu, že jeho potenciál byl daleko větší a zůstal nevyužit. A je to škoda, protože William King je zdatný autor a z některých scén, jimž vdechl život, příjemně mrazilo (jako příklad uvedu třeba putování po světech zničených Legií).

Román Illidan se zařadil mezi průměrné příběhy ze světa World of Warcraft, který nijak zvlášť neurazí, ale ani kdovíjak nenadchne.

Vydal: Fantom Print, 2022
Překlad: Tomáš Kratochvíl