V Městečku se probouzejí staroslovanská božstva

Co se stane, když se mytologie střetne s materiálním světem? Pro nikoho ze zainteresovaných to neskončí podle jejich představ, natož dobře. Prastará magie už je taková.

Dva polští hororoví autoři Robert Cichowlas a Łukasz Radecki spojili své síly, aby čtenářům přinesli příběh hodný pozornosti jejich hororomilného srdce.

Hlavní hrdina Marcin Lanowicz je spisovatelem ženských románů, navíc píše pod ženským pseudonymem a mimo jiné zažívá nesnesitelný tvůrčí blok. Deadline jeho poslední knihy se blíží a on je pořád na začátku. Ani jeho žena Ania nezažívá nejlepší chvíle ve své práci přeplněné administrativou a managementem a to opravdu nedává jejich vztahu tolik potřebný klid. Jako na zavolanou se objeví v jejich schránce prospekty na ideální dovolenou v Morwanech. Uprostřed hustých lesů snad oba zregenerují síly a i jejich vztah se posune do další fáze. Alespoň takto si to naivně představovali. A zcela mylně, neb to, co je čeká, je horor hodný starých slovanských bohů.

Idylka se nekoná ani při samotné cestě, kdy dochází k výronu emocí obou manželů, aby po konečném příjezdu do městečka Morwany a počátečním rozčarování z hlubokého lesa a roztroušených domků Marcin s Aniou zjistili, že toto místo skrývá příliš mnoho. A světlovlasé ženštiny s nepřirozeně dlouhýma nohama a neduživě vyhlížející starousedlíci by do tohoto pomatení přírodních zákonů mohli cokoliv vnést, kdyby chtěli, anebo kdyby mohli říct. Zrovna jako varování od ducha Marcinova mrtvého bratra nebo náhodně přivedené postavy soukromého detektiva se začíná rozvíjet dekadentní příběh plný nejen nočních můr, extrémně nepřirozeného sexuálního vzrušení a dekadentních myšlenek. Jak již jinak než s očekáváním nedobrého konce.

Oba autoři, každý zvlášť známý ze stránek nedávno zaniklého hororového čtvrtletníku Howard, spojili své síly pro napsání velmi poutavého a napínavého hororového příběhu. V sugestivně čtivém překladu od Honzy Vojtíška se český čtenář může pokochat luxusní ukázkou polského hororu, který těží z nekonečného potenciálu u nás tolik opomíjené slovanské mytologie. Až je zarážející, že až teprve Golden Dog ve své edici Světového hororu něco takhle skvělého vydal. O vysoké kvalitě vizuálu knihy od Michala Březiny ani nemluvě.

V slovanské mytologii, která může být českému čtenáři opravdu niterně nejbližší, je pro horor tolik nevyčerpatelného potenciálu, že se čtenář může dobrat vlastních kulturních kořenů plných démonologie, na kterou už z důvodů prozápadního myšlení prakticky zapomněl. Nejen noční můry, tolik známé, nýbrž i Morana-Smrt se opět mohou dostat z podvědomí do povědomí. Pravda, nejspíš tím tato prastará božstva získají kromě pozornosti i novou sílu. Jenže který hororu milný čtenář by toto riziko nepodstoupil rád a navíc dobrovolně, že?

Vydal: Golden Dog, 2022
Původní název: Miasteczko (2015)
Překlad: Honza Vojtíšek