Jiří Holub: Vzpoura strašidel / Kristýna se (ne)v(z)dává!

Duchové z Červené Lhoty se představují ve vtipné audioknize, která pobaví nejen děti, ale i jejich rodiče.

Absolvent Literární akademie Josefa Škvoreckého, kastelán a průvodce Jiří Holub není žádným literárním nováčkem. Knihy pro mládež Kolik váží Matylda, Slon v polívce či Jak se zbavit Mstivý Soni si získaly srdce malých čtenářů již dávno. Ovšem největšího úspěchu dosáhla kniha Vzpoura strašidel, která se po třech měsících na trhu dočkala druhého vydání. V ní a v jejím pokračování jménem Kristýna se (ne)v(z)dává! zúročil léta strávená ve funkci kastelána na hradech Švihov, Karlštejn a zámcích Humprecht a Hrubý Rohozec.

Vítejte na zámku Červená Lhota

Vtipný příběh plný svérázných strašidel a humoru vypráví o bývalém baletním mistru Pivoňkovi, který je kastelánem na malém zámku v jižních Čechách. Tam žije vcelku poklidně s kočkou Matyldou a partou místních duchů čítajících šlechtický pár, jejich nezvedeného synka a mladou chůvu Kristýnu. Bývalý baleťák by si tam důchod v poklidu užíval až do smrti (a možná i po ní), kdyby jednoho dne na zámek nedorazil zájezd učitelů v čele s matematikem Buštou. Ten na strašidla nejenže nevěří, ale je schopen napsat o dění na zámku (protože když o vás někdo tvrdí, že neexistujete, ukážete mu se vší parádou, že se mýlí) udání na ministerstvo. Zavilý ministerský úředník Kroupa se rozhodne všechna strašidla ze zámku vyhnat a chudáka Pivoňku přemístit do domova důchodců.

Pokud byste čekali jakoukoli historickou hodnověrnost, byli byste zklamáni. Eskapády kastelána Pivoňky a jeho svérázných strašidel se řadí k příběhům, jako jsou například Ať žijí duchové či Tajemný hrad Svojanov, v nichž autorova fantasie do reálných kulis zasazuje vlastní postavy, které nemají s historickými osobnostmi pranic společného.

To platí ještě více v pokračování Vzpoury strašidel, v němž se chůva Kristýna nejdříve odstěhuje do Prahy, aby se po čase mohla vrátit na Červenou Lhotu, kde se má odehrát její svatba. Že i tady čeká na milá strašidla spousta problémů, je více než jasné.

Když promluví strašidla

V audio vydavatelství OneHotBook mají dětské knihy rádi, a proto není divu, že se rozhodli vydat i oba strašidlácké příběhy Jiřího Holuba. Režie se ujala skvělá Jitka Škápíková (Soudné setry, Čarodějky na cestách) a role vypravěče se zhostil příležitostný průvodce po hradech a zámcích, herec a milovník historie Jaroslav Plesl (Piranesi). Když se sejde režisér, který ví, jak má vypadat dětská audiokniha, a interpret, v němž dřímá komediální nadání, je to koncert pro uši i bránici. To je přesně případ této audioknihy.

Jaroslav Plesl každé z přepestré škály postav dokázal přiřadit jedinečný hlas, takže je od sebe bezpečně rozezná i neškolený dětský posluchač. Nasazení a komediální talent, který se v jeho interpretaci projevuje s rozmařilou hýřivostí, je u herce známého spíše díky vážným rolím milým překvapením. V jeho podání zní vesele i dost brutální historie o původu zámeckých strašidel, která by mladší čtenáře v písemné formě trochu děsila.

Režisérka Jitka Škápíková už mnohokrát prokázala, že má vytříbený cit pro hudební složku, která je nedílnou součástí audioknih. Nejinak je tomu i zde. Rozverné hudební vstupy připomínají spíše soundtracky Karla Svobody k dětským filmům než hrůzu budící melodie a skvěle doplňují veselé příběhy v podání skvělého vypravěče. U téhle audioknihy se budou bavit nejen děti, ale i jejich rodiče.

Vydal: OneHotBook, 2021
Autor: Jiří Holub
Interpret: Jaroslav Plesl