Christian a Florian Sussnerovi: Somorra – město lží

Somorra je pěkně hnusné město. Není tu takřka nic pozitivního a na každém kroku jde o kejhák. V takovém místě to má těžké každý, třeba i policista. Co se může stát, pokud vás obviní z korupce? Co když to udělá dokonce váš šéf?

Nový gamebook Somorra – město lží vám zamotá hlavu. Ocitáte se v roli mladé policistky, kterou její šéf falešně obviní, a tak je na ni vydán zatykač. Šéf jí nabídne, že když pro něj udělá jistou službičku, pomůže jí s jejím problémem. Nevíte, co přesně po ní chce, jen že se má dostavit na smluvené místo. V tomto bodě začíná boj o holý život. O každém hrdinčině kroku budete rozhodovat jen vy a každé vaše rozhodnutí má nevyhnutelné následky. Očistíte policistčino jméno a přežijete v jejích botách v ulicích nehostinné Somorry?

Gamebook napsali bratři Christian a Florian Sussnerovi, kteří se prezentovali již povedeným Měsíčním ohněm, který šel ve stopách klasických gamebooků ve stylu Fighting fantasy. Somorra je však krokem úplně jinam a zde oba bratři získávají body za odvahu. Herní systém se obejde zcela bez kostek, ke hraní vám stačí jen tužka a guma. Místo na poznámky je na konci knihy, kam si budete zapisovat i důležitá čísla, na které vás kniha upozorní. Základem hraní je samotný výběr možností. Je to velmi jednoduché, přesto samotný gamebook patří mezi ty obtížné a někdy až příliš kruté. V průměru každý pátý odkaz znamená okamžitou smrt. Autoři počítají s tím, že se stejně po smrti vracíte na předchozí odkazy, ale přidávají herní mechaniku, která vám vždy při návratu na předchozí odkaz velí zapsat si tento „švindl“. Počet švindlů se v závěru knihy sčítá a udělá vám celkové skóre. Můžete tedy dohrát jako božský hráč a hrdina, nebo jen jako gauner či ňouma.

Kniha je rozdělena na několik sekcí, v závislosti na fázi příběhu, ačkoliv se mezi nimi pohybujete volně. Zvláštním „světem“ je však ten drogový. V rámci vaší cesty vám bohužel vpíchnou vysoce návykovou drogu Somorin. V „rauši“ se dostáváte na místo, kde budete muset řešit hádanky a další puzzle od postavy jménem Škráboděs. Rovněž budete muset sbírat Gondorin, který vás může před ataky drogy zachránit a zároveň prodlužuje čas na vaši záchranu. Bojujete tedy na dvou frontách. Na té drogové a na té za očištěním hrdinčina jména.

Během příběhu potkáte mnoho postav a všechny oscilují mezi tím, že vám chtějí pomoci nebo vás touží zabít. Nikdo však není „dobrý“ a každému jde jen o vlastní prospěch. Proto je velice obtížné určit, s kým je dobré spolupracovat. V Somoře se totiž ničeho dobrého vážně nedočkáte.

Somorra je ukecaný gamebook. Autoři hodně vypráví a v knize jsou delší pasáže na čtení. Často tak gamebook působí spíš „jen“ jako interaktivní kniha. Aktivních herních mechanik je tu zkrátka méně než v klasických dílech, jako je již zmíněná série FF nebo třeba Lone wolf. Přesto je Somorra doslova nabitá nápady a příběh má potenciál vás velice rychle strhnout. Donutí vás přemýšlet. Nad vlastní taktikou a nad jednotlivými postavami. Každý krok budete zvažovat.

Přiznám se, že jsem příběh nedohrál. Respektive jsem umřel. A to tak, že jsem netušil, kde jsem udělal chybu a kam se mám vrátit. Zkusil jsem couvnout o jeden, pak o dva odkazy zpět. O tři a stále jsem byl zacyklený v sériích smrtí. Zkrátka jsem musel udělat špatné rozhodnutí někdy dříve. Jistě, je tu tabulka na „švindlování“, ale ta tentokrát nepomohla. Samozřejmě je to jistě má chyba, nicméně obtížnost Somorry je mnohdy možná až příliš drsná, a ne vždy je ta „logická“ možnost ta správná, což je mnohdy frustrující. Neumím si představit, že by někdo knihu dohrál bez jediného úmrtí. Někdy mi to připadalo až směšné a myslím, že autoři místy zbytečně šli do extrému.

Somorra je taky plná zákrutů, zvratů a pohlcující atmosféry. Je stylizovaná jako naprosto temné místo bez výraznějšího náznaku naděje. Povedené jsou doprovodné ilustrace, které jen dokreslují ponurost města. Gamebook patří mezi delší a potrápí vás více dní. Samozřejmě záleží, jak moc se do spárů města zamotáte, jako se to stalo mně.

Jednoduchá a srozumitelná hratelnost, čtivě popsaný děj a takřka hmatatelná osudovost vašich rozhodnutí. Somorra – město lží je velice nápaditý a povedený gamebook, který však umí být až příliš nespravedlivý. Já se do toho proklatého města lží určitě vrátím, abych zkusil zase jinou cestu a pokusil se očistit své jméno.

Vydalo: Mytago, 2022
Překlad: Michal Smrkovský
Obálka: Rossitza Atanassova